Full version: Dagens Rugosa
Kajsa
Rugosa rosorna är dom rosor jag gillar mer och mer, det blev en hel del nya i våras.

Henry Hudson, Kanada ros från 1976 är efter många år 1.5 x 1.5 m, kryddig doft, zon 7 och helt frisk.

Souvenir de Philémon Cochet, köpt förra året och i kom år första blommorna. Stark doft och får jätteblommor, busken blir ca 1.5 x 1.5 m, zon 7. Detta blir min nya älskling. Frisk som alla rugosa rosor är.

Wasagaming, köpt på mässan i Sthlm, rotäkta och dom lär kunna bli riktigt stora, hoppas att björkarna bakom bromsar lite, i år börjar den ta för sig lite, varit mycket seg första åren. Doftar som bästa parfym.

Marie Bugnet, Kanadaros från 1959, blir ca 1.20 x 1.20 som den blivit nu efter många år, växer inte så fort, hela rosen är underbar i sitt lagom format, doftar starkt, klarar zon 7 enligt LÅG
Ömtålig för regn, men blommar till sena hösten.
Ezereht
Jättefina bilder, wasagaming är så fin , men jag vet inte vart man skulle göra av ett taggmoster. Men om man funderar några år kanske man kommer på det?
Kajsa
Min är planterad i tomtgränsen där går ingen annan än jag och rensar ibland. Har satt Ritausma och Jens Munk i denna rabatt i vår dom är ännu värre med taggarna, men visst måste man fundera lite på dessa först.
Felicia M
Underbara bilder Kajsa!! Vilka fina rosor du har!

Jag gillar också Rosa Rugosa skarpt. Har satt tre vanliga vita, och fler skulle jag gärna vilja ha!
CillaM
Du skänker förhoppningsfulla tankar till mig som sått mängder av just Rosa rugosa i höstas. Plantorna växer så det knakar och jag ser fram emot att få plantera dessa antingen i höst eller nästa år. Dina rosor ser väldigt friska och kraftiga ut!
svennis
Förstår att ni är förtjusta i Rosa Rugosa . Doften, friskheten...
Men någon samlare blir jag nog inte.. sweatingbullets.gif
Ezereht
Nä för då skulle nog dina pimpineller bli svartsjuka Svennis, och vem vet vad svartsjuka rosdamer kan göra giggle.gif Undrar vem som skulle vinna en brottningsmatch? Pimpinell versus Rugosa. Vad tror du?

Det är bäst att min Marie visar JÄTTEFINA blommor i sommar, annars åker hon från sin finplats. Det är nog den enda rugosan jag har än så länge. Pimpineller har jag ju faktiskt TVÅ av (F. vita och Aïcha).
svennis
CITAT (Ezereht @ 26-06-2009, 08:54) *
Nä för då skulle nog dina pimpineller bli svartsjuka Svennis, och vem vet vad svartsjuka rosdamer kan göra giggle.gif Undrar vem som skulle vinna en brottningsmatch? Pimpinell versus Rugosa. Vad tror du?

Det är bäst att min Marie visar JÄTTEFINA blommor i sommar, annars åker hon från sin finplats. Det är nog den enda rugosan jag har än så länge. Pimpineller har jag ju faktiskt TVÅ av (F. vita och Aïcha).

Queen Mary
Har fortfarande roligt med mina pimpineller o vildrosor.. smile.gif
Mary.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon