pialotta
hej alla.
Igår såg jag en ny insekt (?), som en korsning mellan bi, humla och kolibri.
3 cm lång kanske, lurvigt huvud/kropp, långsmal, ljusgul (-grön) och den stannade flygande i luften när den sökte nektar, precis som en kolibri. ljusa vingar som snurrade på. Mindre än en bålgeting, knappt 3 ggr så stor som ett bi. Svarta ben och snabel om jag minns rätt. Den fladdrade när den flög vidare.

Någon som har en aning? Jag har då aldrig sett ngt liknande!
MariaS
Slända?
Gossen Ruda
Förmodligen en dagsvärmare, Humlelik dagsvärmare är den vanligaste av våra två arter. En bildgoogling
pialotta
ja, en Hemaris måste det ha varit! Tack för hjälpen!
Tänk att jag aldrig har sett en sån förut, hurpass (o)vanliga är de? Den här luktade på jasminblommorna men gillade inte riktigt dem utan drog vidare.
lever de bara en enda dag?
Gossen Ruda
Kan väl säga att dom förekommer. rolleyes.gif Vet inte statusen just nu men den är inte direkt ovanlig. Larven lever på Lonicera, dvs kaprifol och möjligen try. Namnet dagsvärmare kommer av att den flyger på dagen till skillnad från dom flesta andra svärmare. Den lever säkert ett par veckor.
KURT
Den större dagsvärmaren förökar sig inte här, men flyttar hit varje sommar söder i från.
pialotta
tack bägge!
hmm om den stora dagsvärmaren inte förökar sig här, då måste den flyga låååångt! Jösses, en sån liten en flyga så duktigt!

Jag har ju en kaprifol, får väl bli glad då om jag ser larver äta på den a0a.gif
Krister K
CITAT (pialotta @ 26-06-2009, 10:12) *
tack bägge!
hmm om den stora dagsvärmaren inte förökar sig här, då måste den flyga låååångt! Jösses, en sån liten en flyga så duktigt!

Jag har ju en kaprifol, får väl bli glad då om jag ser larver äta på den a0a.gif

Var för några år sedan som det fanns en svärmare här i Sverige som kom ända från Scweitz. Osäker på namnet på den. Men att insekter kan flyga långt är välkänt. Även vissa fjärilsarter övervintrar nere på kontinenten. Amiralen bland annat har jag för mig.
Fågelvägen
I fjol såg vi några humlelika dagsvärmare i blommande Dianthus. I år har vi hittills sett en, i trädgårdsnattviolerna. Deras vingar rör sig så snabbt att man har svårt att få syn på dem.
Plats: nära Stockholm, söderut.
pialotta
CITAT (Krister K @ 26-06-2009, 13:13) *
Var för några år sedan som det fanns en svärmare här i Sverige som kom ända från Scweitz.
Även vissa fjärilsarter övervintrar nere på kontinenten. Amiralen bland annat har jag för mig.

Otroligt!! Men då blir de relativt gamla också? jag trodde i min okunskap att de dog på hösten, alla utom humledrottning etc och att det var larverna i marken som "föddes" till sommaren. Vad fel jag hade!
Gossen Ruda
Dom flesta migrerande fjärilar dör på hösten. Det är inte så att dom flyger tillbaka ner till sydliga trakter. Däremot finns det i arternas normala utbredningsområde en massa som stannar kvar och övervintrar för att sen nästa år starta nya vandringsvågor. Det är väl ett sätt att försöka utöka spridningsområdet. Man har observerat en del sydflygande fjärilar på hösten men det kan ju också vara ett önsketänkande hos iakttagaren.

Enda undantaget är den Nordamerikanska Monarken, Danaus plexippus. Den övervintrar i stora mängder i Mexicos bergstrakter, sitter i drivor på träden. På våren börjar dom flyga mot norr och har under vägen flera generationer. Sista generationen startar sen flygningen söderut till samma övervintringstrakter. Hur dom hittar till samma platser är nog fortfarande en gåta.

Fjärilen har spridit sig till andra världsdelar och finns även i Europa, Azorerna bl.a. om jag får tro mitt minne. Finns även på andra ställen. Även där vill den gärna vandra men inte så organiserat.
pialotta
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2009, 08:28) *
Enda undantaget är den Nordamerikanska Monarken, Danaus plexippus. Den övervintrar i stora mängder i Mexicos bergstrakter, sitter i drivor på träden. På våren börjar dom flyga mot norr och har under vägen flera generationer. Sista generationen startar sen flygningen söderut till samma övervintringstrakter. Hur dom hittar till samma platser är nog fortfarande en gåta.

så intressant! Otroligt vad de kan, djuren!
Krister K
Tack för klargörandet Ruda. Är inte lätt att hålla reda på insekternas liv. Jag kollade lite på Nordiskas hemsida om just migrerade insekter. Och det verkar vara lite olika bud från dom med.
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...sekter.450.html

Men alltid skoj att få lära sig lite mer och befästa vissa kunskaper.
pialotta
vilken bra länk! Jag har lärt mig massor nu som jag inte hade en aaaning om! Kommer hädanefter att betrakta flygande insekter med mer vördnad än jag gjort tidigare

Tack båda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon