Full version: Avknipsad näckros
Mony
Två av mina ynka fem blad på näckrosen flyter runt av sig själv. Det ser ut som de är avknipsade. Kan det vara guldfiskarna som har knipsat av dem?
HelenJ
Det är det alldeles säkert, och snart åker nog de andra tre också....

Om du måste ha näckrosen tillsammans med fiskarna kan du "näta" in den tills den vuxit till sig såpass att den klarar av fiskarna attacker. Se också till att det finns fler växter i dammen åt fiskarna att gömma sig i (och gnaga på..)
MariaS
Guldfiskar knippsar gärna näckrosor om de inte har annat att tugga på. Plantera in mer växter så löser det sig självt.
Mony
Dör näckrosen om de lyckas knipsa av alla bladen? Jag kan se något som liknar en knopp i botten på korgen, men jag är inte säker på om det är en blomknopp eller ett outvecklat blad. Knoppen ser hård och rund ut.
MayaLisa
Men jag trodde mig ha läst att guldfiskar lät växterna vara , men att koi inte gör detsamma...??
Mony
Jag har två sorters guldfiskar i min damm: Vanlig guldfisk och Schubunkin guldfisk.

Guldfisken tillhör släktet Cyprinidae karpfiskar och har i många hundra år varit världens mest en populära fisk i trädgårdsdammar som prydnad. Det är en hårdför och tålig fisk som passar både för nybörjaren och den mer avancerade. Till skillnad mor Koi karpen rör den inte växterna utan går utmärkt att ha i tätt planterade dammar.

Fast jag hade inte så himla mycket växter i den innan, så jag misstänker att de var sugna. Nu har jag fyllt dammen med massor av växter, så nu har de massor att tugga på samt ett botten-snår att gömma sig i.

Hoppas min näckros får vara i fred!
MariaS
JO jo! Den som skrivit det har tydligen inte haft växter i ett akvarium med guldfisk! Det räcker att kolla i zoo-affärrerna, där finns det ALDRIG en tillstymmelse till växt i guldfiskakvarierna, för guldfiskarna äter nämligen upp växterna! Det blir soperent!
varghem
Jo tack... nu när guldfisken fått sin plats i dammen så växer min akvarienäckros jättefint.
Så visst äter dom allt dom där rackarna.
Mony
Blir lite sur när de skriver så där, att guldfisken inte äter på växter.

Och i morse var ett näckrosblad till avknipsat sad.gif
varghem
Jag hämtade en ganska kraftig planta i en damm här i närheten... än så länge är bladen kvar... men det kan ju ändra sig fort
Mony
Hämtade du en näckros? Hur fick du upp roten? smile.gif
varghem
jadå.... den växer i alla fall så jag har nog lyckats.... är ju en rizom så man behöver inte hela roten utan en bit åtminstone med rötter.
MayaLisa
CITAT (varghem @ 29-06-2009, 06:47) *
jadå.... den växer i alla fall så jag har nog lyckats.... är ju en rizom så man behöver inte hela roten utan en bit åtminstone med rötter.

Vad är rizom?
MariaS
CITAT (MayaLisa @ 30-06-2009, 21:27) *
Vad är rizom?

Rizom är en rot som växer ut under jorden och på den rotdelen kommer nya plantor. Som Ingefära alltså.
MayaLisa
aha...
GME
Jag har haft tur med att få ha näckroserna ifred för fiskarna hittills är väll bäst att tilläga wink.gif

Jag matar ibland fiskarna med ärter/majs/paprika sådnana där frysta ni vet, bara tinar up dem och öser ned ett par dl, detta är mycket uppskatta av guldid, guldfisk och koi.

Kanske kan du prova att ge dem detta så kanske du får ha näckroserna ifred, och kanske skaffa ett annat foder till dem som gör att behovet av att gnaga minskar.

Lite bilder på de fina blomorna smile.gif

[attachment=37466:n_ck_1.jpg]
[attachment=37467:n_ck_2.jpg]
MayaLisa
Jag har sånt där flytfoder som jag ger till mina firra....tror säkert att de överlever ändå , men det är riktigt roligt när de blir lite tama och kommer upp till ytan när jag kommer, dessutom så kommer de och simmar runt mina fötter när jag går ner i dammen .
Mony
GME: vilka fina näckrosor! Jag längtar tills jag får likadana.
kina3
Hade också problem med avskurna blad i fjol. Snittet var så skarpt att jag misstänker något annat än fiskarna.

I år har näckrosorna klarat sig.

Finns det ingen som inte har guldfisk eller koi som också haft detta problem?
Detta skulle ge guldisarna ett "alibi".

/Föreningen För Guldfiskarnas Upprättelse
MariaS
Skulle vara hägern då. Den har för vana att dra upp hela näckrosorna från botten, uppe hos grannen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon