Full version: Identifiera stekel
Azur
Nån som vet vad denna cirka 3 cm långa stekel heter, och vad den parasiterar på för nåt?

[attachment=36953:1.jpg]
[attachment=36954:2.jpg]
[attachment=36955:3.jpg]
[attachment=36956:4.jpg]

Min gissning är att det är en Ichneumonid, kanske en Rhyssa?
Gossen Ruda
Du gissar säkert rätt, förmodligen en Rhyssa persuasoria. Det parasiterar på vedlevande larver av släktet Sirex. Egentligen fantastiskt, denna lilla stekel kan med mm-precision lokalisera en larv ett par cm in i veden. Sen lyckas den borra in sitt äggläggningsrör med fullständig precision rätt igenom den hårda veden och lägga ett ägg i larven. Sen måste parasitstekellarven vänta tills stekellarven är klar med att gnaga ett utgångshål innan den tar över och dödar sin värd. Själv kan den inte gnaga sig ut.
Azur
Tackar!
Var osäker eftersom bilder på R. persuasoria visar mer tigerstrimmiga djur.

Det var intressant att studera den. Den sprang omkring på stubben, och så stannade den, rumpan åkte upp, skyddet åkte av äggläggningsröret, och så började den borra. Man kunde se hur den stadgade och styrde äggläggningsröret med bakhöften, och hur den höll antennerna tryckta mot stubben för att hålla koll på målet. Efter några minuter var den klar, och gick vidare till nästa offer.
Den höll på i cirka en halvtimme, varje borrning tog några minuter.

Väldigt vackert djur, f.ö.
Gossen Ruda
Vad jag har sett så är persuasoria enda arten inom släktet men säkerheten är inte 100%-ig. Litteraturen är inte så omfattande över parasitsteklar och specialiceringen av dom som sysslar med gruppen är stor så jag vet inte vem som skulle kunna vara helt säker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon