KalleStripp
25-06-2009, 18:45
Förra året testade jag för första gången att så i pallkrage. Oj, vilken skörd! Vi hann knappt äta upp all sallad och spenat som kom fram. I år är det tvätom. Första sådden gav liiite blad, ca 1/6 av vad jag sått. Men omsådden vill inte alls komma. Jag har sått plocksallad, ruccola, spenat, trädgårdsportlak bla.
Fröerna är köpta i år. JAg har gödslat och vattnat. Jag har bara hittat en snigel i pallkragen.
Vad kan det vara för fel?!?!?
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2009, 18:47
Vad har du gödslat med? +Vilken jord har du, och när hällde du ner den i pallkragen? När sådde du? Vilken växtzon?
KalleStripp
25-06-2009, 19:35
Ojojoj, många svåra frågor!
Jorden, en blandning av kompost och billig köpejord, hällde jag i förra året. I år gödslade jag med någon slags pellets, Algomin? Skulle vara miljövänlig stod det...
Jag sådde första sådden i början av maj, sedan har jag sått om två gånger (på olika ställen). Jag bor i zon 2.
Då är det problemet. Näringen i jorden är förbrukad och du har tillsatt Algomin som inte innehåller tillräckligt med kväve. Vilket du måste ha en del av, speciellt till växter där man vill ha mycket grönmassa.
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2009, 19:55
Algomin är inte så superbra som gödning tycker jag det tar för lång tid för dem att omvandlas till upptagbar form gönsaker behöver något snabbare, hönsgödsel+ kogödsel funkar bättre ifall man vill köra på naturlig väg. +Algomin innehåller ingen mull eller något sådant jag tillsätter massor av kompost varje år + hönsgödsel, använder man kogödsel kan man nog slänga ner 1-2säckar per palkrage beroende på vad man odlar + man bör ge fler doser gödning allteftersom grönsakerna växer (stora grönsaker suger i sig mer gödning än små = man göder mera då grönsakerna växer som bäst).
Sallat, spenat och ruccola kan sås direkt då marken tinat = du kunde sått i april + det har varit en ovanligt kall vår = normalt att allt växer sakta. Trädgårdsportlak förkultiverar jag inomhus för den växer så sakta i början att jag inte tycker att den är en kandidat för direktsådd.
Det du kan göra nu är att ge någon slags flytande gödning till grönsakerna som de kan ta upp på en gång, köpt eller hemgjort funkar lika bra.
(+ruccola och spenat slutar växa vegetativt och blommar då det blir lång dag vilket det är nu)
KalleStripp
25-06-2009, 21:56
Aha... tack för hjälpen. Kul att lära sig nya saker här hela tiden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.