Är detta verkligen midsommarblomster?
[attachment=36958:2.jpg]
Jag har mängder med "säkra" midsommarblomster ute på ängen, och de har mindre blommor som saknar de lila strimmorna på kalkbladen. Den typ som syns på bilden, med cirka 3 cm stora & strimmia blommor, växer kring huset, och jag funderar på om det är nån odlad art?
Vad är detta för smörblomma? Hela gräsmattan är full, mycket vackert!
[attachment=36957:1.jpg]
Slutligen nåt som inte behöver identifieras, men som gjorde mig glad. Hittade detta på den slåtteräng jag försöker restaurera:
[attachment=36959:3.jpg]
En Nattviol! De finns visserligen runt ikring, men jag trodde det skulle ta mycket längre tid för dem att komma tillbaks på ängen. Kan de verkligen gå från frö till blommande på bara tre år?
Geraniumen ser ju att att vara den midsommarblomster som du efterlyser, förutom på färgen och kanske nåra mer skr tecken på bladen. Men just lila, blå och mörkblå är svåra färger att fånga på foto så därför låter jag någon annan avgöra mer exakt.
Platinum
25-06-2009, 19:28
Om inte det där som Azur har är midsommarblomster, vad är det då? Jag har också midsommarblomster med "lila strimmor" som växer vilt på åkrarna härikring, inte en enda som är utan lila ådra...så vilken sort om inte vanligt midsommarblomster undrar även jag.

Här är den jag ansett vara Midsommarblomster. Den växer i massor ute på ängen, har blommor som är kanske 15 - 20 mm, och som har svag eller ingen ådring:
[attachment=36973:_versikt.jpg]
Förstoring på blomma:
[attachment=36974:detalj.jpg]
Det kan förstås vara att de växer lite annorlunda pga näring eller ljus, men de kring huset har alltså färre men mycket större blommor med ådring, medan de på ängen har massor av små blommor med lite eller ingen ådring.
Virtuella Floran säger att "Midsommarblomster är mest lik ängsnäva (G. pratense), men den senare har böjda blom- och fruktskaft, djupare flikade blad och mer blåtonade blommor."
På översta bilden ser man tydligt böjda knopp och fruktskaft, och den verkar vara blåare, så det skulle kunna vara Ängsnäva kanske... Men i övrigt är den inte särskilt lik, tycker jag...
Detalj m böjda knoppskaft:
[attachment=36978:skummis.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.