Nikodemus2
25-06-2009, 19:54
Vad har hänt med mitt plommonträd som jag planterade förra året? Det har börjat gulna och fått prickar på nästan alla blad. Jag kan inte se några kryp men nått måste det ju vara. Hjälp snälla...
Mvh Niclas
gladepetter
27-06-2009, 09:05
Det kan vara plommonstekel. Som vanlig trädgårdsodlare så finns det inte riktigt bra medel att tillgå. Riktiga bekämpningsmedell är enkom för odlare. Om frukterna blir anggripna så ta bort dem och destruera dem i dina hushållsopor. Låt aldrig angripna frukter ligga kvar på marken för då får du ännu mer nästa år, om du har otur.
GunnellF
27-06-2009, 09:43
Jag tycker det ser ut som nåt svampangrepp men svårt att säja vad. Det finns nåt som heter hagelskottssjukan som kan se ut som på bilden, men det blir även hål i bladen. Nåt du känner igen?
gladepetter
27-06-2009, 10:22
Jag hade samma sak förra året, först prickiga och sedan hål....någon form av stekel eller kvalster. Ingen svamp.
CITAT (gladepetter @ 27-06-2009, 10:22)

Jag hade samma sak förra året, först prickiga och sedan hål....någon form av stekel eller kvalster. Ingen svamp.
Varken plommonstekel eller plommonveckare angriper bladen, de angriper endast plommonen. Det är en bakterie, eller svampsjukdom, brukar som ovan nämnts kallas hagelskottssjuka. Det är nog svårt att göra så mycket åt det, man får se till att trädet mår så bra som möjligt, ta bort gräs runt och gödsla och avlägsna alla blad på hösten.
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/utan_ser...1/UST91-1AA.HTM
gladepetter
27-06-2009, 12:07
Tackar Kurt för informationsbladet! En kunskap till i ryggsäcken. Man blir aldrig fullärd.
Hej,
Skulle precis posta min fråga på exakt samma sak. Min bild ser likadan ut. Det kommer bruna fläckar sen blir det hål - på nästan alla blad. Mitt plommon träd är 10 - 12 år gammalt och har alltid varit mycket friskt tills nu, så det må vara något som går. Men som sagt nu har jag svaret. Tack! .
mvh
Páll
Vårat träd på lotten har haft det i alla år, men märker inte att det skulle göra något, har inte funderat på vad det kan ställa till. Vad kan hända om man inget gör åt det<?
Ingen som vet om det gör någon skada?
CITAT (Wilmer @ 15-07-2009, 21:29)

Ingen som vet om det gör någon skada?
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=0&p=617866
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.