Full version: ID hjälp
Alba
Vad är detta.....ogräs eller ?
Roten är ca 30 cm lång och tjock som en tumme..ungefär.
Bladen är ca 5x3 cm.
Jag har rensat bort det i blombänken och kastat allt. Idag började jag tänka på växten och grävde fram den ur skrothögen.......tänk om det inte är ogräs .....vad tror ni ?
[attachment=36975:rot_2_minskad.jpg][attachment=36977:rot_minskad.jpg]
[attachment=36976:blad_minskad.jpg]
CillaM
Har du fler bilder på blad och stjälk? Någon lukt på bladen?
Alba
Jag har försökt göra de nya bilderna ljusare. Färgen på bladen stämmer inte riktigt. .......de är mörkare i verkligheten.
[attachment=36980:blad_2_red..jpg][attachment=36981:blad_red..jpg]

[attachment=36982:rot_2_red..jpg][attachment=36983:rot_red..jpg]
CillaM
Jättebra bilder och jag tror det är frågan om knölklocka. Rötterna ser precis ut så när jag rensar efter mina.
MariaS
Vill nog också påstå att det är knölklocka. Skickligt att få upp alla rötter! Annars ett ogräs som man kan rensa ihjäl sig på ranting.gif
Alba
Då vet jag.....då åker de tillbaka i skrothögen fvb långt från huset.

Tack för hjälpen.
Platinum
Rötterna påminner ju men bladen inte om jag fått mitt ogräs rättidentifierat här tidigare förstås. Tycker mina blad är spetsigare än dessa, hittade ett av mina blogginlägg där jag har bilder på både blad och rötter.
http://lillaamazonas.blogspot.com/2009/05/...ght-agains.html

Alba
CITAT (Platinum @ 25-06-2009, 21:45) *
Rötterna påminner ju men bladen inte om jag fått mitt ogräs rättidentifierat här tidigare förstås. Tycker mina blad är spetsigare än dessa, hittade ett av mina blogginlägg där jag har bilder på både blad och rötter.
http://lillaamazonas.blogspot.com/2009/05/...ght-agains.html

Ja det har du rätt i. Bladen på min växt är mer rundade än bladen du visar.

Jag hittade denna info på AOT:

Knölklockor är inte att leka med! Bladen på knölklocka (Campanula rapunculoides); längst ner är rundare än de som sitter högre upp så det allmänna intycket är annorlunda mellan unga och vuxna plantor.
Fröplantorna kan mycket väl förväxlas med fröplantor av andra arter av Campanula och Adenophora (kragklocka);.

Det verkar som om bladformen skiljer lite på samma växt.

Är kragklocka också ett ogräs ?
MariaS
CITAT (Alba @ 25-06-2009, 21:52) *

yes.gif
Platinum
CITAT (Alba @ 25-06-2009, 21:52) *
Ja det har du rätt i. Bladen på min växt är mer rundade än bladen du visar.

Jag hittade denna info på AOT:

Knölklockor är inte att leka med! Bladen på knölklocka (Campanula rapunculoides); längst ner är rundare än de som sitter högre upp så det allmänna intycket är annorlunda mellan unga och vuxna plantor.
Fröplantorna kan mycket väl förväxlas med fröplantor av andra arter av Campanula och Adenophora (kragklocka);.

Det verkar som om bladformen skiljer lite på samma växt.

Här är tråden jag startade http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=85666&hl=
Alba
CITAT (MariaS @ 25-06-2009, 21:54) *
yes.gif

Jag har också Adenophora verticillata ......ogräs ?

I fjol köpte jag..... Kragklocka..... Adenphora Nikoensis Nikko från Botaniska........ogräs.....hjäääälp........jag har flera plantor i en annan bänk. De har inte blommat än så jag vet inte hur de ser ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon