Lars-Olof Arvids
I kväll fick jag besök av en vacker råbock. Först såg jag honom bland brännässlor och björnbärssnår ca 20 meter från mitt köksfönster.

[attachment=36987:R_djur1.jpg]

Sedan hoppade han över stängslet in i baggens hage.

[attachment=36988:R_djur2.jpg]

Mums! Kärleksört är smaskens för råbockar.

[attachment=36989:R_djur3.jpg]

Det är vilda blommor, bara så ni vet det!

[attachment=36990:R_djur4.jpg]

Olle
Motti
Snygga bilder !och vilka fina horn han hade! men i höst lär han fälla dom,men jätte snygga bilder va det rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Tack Motti!
Visst kommer han att fälla hornen till hösten, men får han leva ett år till växer det ut nya som säkert blir lika fina nästa sommar. smile.gif

Olle
Biggan_
Fint besök, och jättefina bilder! tummenupp.gif Din äng är ju som ett tjusigt smörgåsbord för honom.
Motti
Min man som är jägare skulle nog lägga en anna ascpeckt på dom hornen slap.gif han skulle nog kalla dom för "guldhorn" och vilja ha dom på väggen -fear-.gif Fast det är slut på väggtroffer sen vi byggde nytt.Men det är underbart att se Rådjur gå i lugnan ro och beta,ibland har vi dom utanför knutarna här.Säga vad man vill om att gubben jagar !men han kan faktiskt bara sitta och titta på dom utan att skjuta på dom rolleyes.gif Men vad man får se mycket fina bilder här på Odla !hur få ni till det ?
Lars-Olof Arvids
Visst är det underbart att ha de vackra djuren inpå knutarna. Att få bra bilder på dem handlar mycket om tillfälligheter som att vara på rätt plats i rätt tid. De här bilderna är tagna genom öppna fönster, och så länge jag står där är rådjuren inte lika rädda som om jag skulle gå ut.

Nu på morgonen har jag haft besök av hans get också.

[attachment=37000:R_get.jpg]

Olle
Meriona
Vilka bilder Olle! tummenupp.gif
Och vilka sötnosar! wub.gif
CillaM
Vilken fin och kraftig råbock! Och geten ser ut att ha en eller några ungar i närheten smile.gif
Lars-Olof Arvids
Tack Meriona och Cilla! smile.gif
Geten har säkert ett eller flera kid i närheten. Jag har inte sett dem, men den del av den gamla hagen som inte längre betas är ganska igenvuxen och full av gömställen för både små och stora rådjur. Det skulle behöva röjas, men jag väntar med det tills kiden har blivit lite större.

Olle
KURT
Et annat sätt att kommanära är att flytta sig uppåt, jägarna vilttorn är inte bara till för att ge bra överblick, de gör också att dofter blåser bort effektivare, och djuren kommer närmare.
Meriona
Kiden hos mamma är redan såpass stora att de springer efter mamman. Inte får de väl 2 kullar inte, men kan de föda på olika tider på sommaren? confused.gif
Berith
Jättefina bilder! När dom tittar upp sådär ser dom så oskyldiga ut - "men jag har väl inte ätit av allt det där?"

Vi hade rådjur i trädgården i vintras, vet inte om det var ett eller två, och det åts friskt i rabatterna intill husväggen av det vintergröna. Fick se för nån vecka sen att någon (hmm... g.gif) bitit av blomknoppar i en annan rabatt, tror att det skulle blivit hässleklockor. Och häromdan sprang en get med två kid över vägen några meter bort. Hoppas att hon inte lär upp dom till att bli trädgårdsmarodörer...
Red Top
Underbara bilder Lars-Olof! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Tack Berith och Red Top! smile.gif
Meriona, rådjur får aldrig mer än en kull om året. De får 1-3 (mycket sällan 4) kid som oftast föds omkring månadsskiftet maj-juni, även om det kan variera med några veckor. Kiden är mycket välkamouflerade och saknar helt doft. I början ligger de på olika platser, för då hittar inte t ex räven allihop om den skulle hitta ett av kiden.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon