Full version: Föröka brännässla
Azur
Jag skulle gärna vilja ha en rugge brännässla, och tänkte höra om nån vet hur man kan föröka den?
Är det bästa att jag samlar frö och sår, eller kan jag gräva upp en tuva nånstans och flytta dit jag vill ha den?
Platinum
CITAT (Azur @ 25-06-2009, 22:07) *
Jag skulle gärna vilja ha en rugge brännässla, och tänkte höra om nån vet hur man kan föröka den?
Är det bästa att jag samlar frö och sår, eller kan jag gräva upp en tuva nånstans och flytta dit jag vill ha den?

Ärligt talat har du problem att odla brännässlor? Här växer de lite överallt där de tillåts.

Vad jag förstått så är de väldigt näringskrävande...kanske därför de är bra för gröngödsling?

Hos mig växer de mycket längs åkanten, i och vid komposten och längs en slänt mellan ån och komposten där vi eldat ris, faktiskt där största beståndet är.

Du kanske ska fundera på vad du har för jordmån först?
MariaS
Brännässlor vill ha kväve. Pissa på beståndet och det kommer växa så det knakar.
Platinum
CITAT (MariaS @ 25-06-2009, 22:22) *
Brännässlor vill ha kväve. Pissa på beståndet och det kommer växa så det knakar.

Lustig svar, vet du ens om Azur har brännässlor?

Azur har du bara jordmån kan du få en massa rötter av mig att plantera, finns det gödning nog och vatten så kommer de upp.
Azur
Nix, inte en enda brännässla.
Jag vill ha en rugge för att många fjärilslarver äter brännässla. Tänkte plantera på en gammal komposthög, borde väl vara bra för dem? Kan eventuellt komplettera med en säck koskit.
KURT
Gräv upp några tuvor och plantera dem där. Är det sedan näringsrik öppen jord, så kommer de att sprida sig.
schmut
Nässlor har ju ganska ytliga rötter som nästan går i revor så jag tror att det ska vara ganska lätt att föröka. Fråga grannarna alternativt ge dig ut i samhället och ta lite nässlor (ryck upp så du får en hel reva) och sätt direkt i jord. Borde fungera.
Annars sätt dem som sticklingar i vatten och hoppas på snabba rötter.

Hittar du inga fina friska nässlor att föröka så kan nog vem som helst här bistå
amaira
Nu har du väl redan provat, och kommit fram till att det går alldeles utmärkt biggrin.gif ! Några brännässlerötter i joden, så är de igång - om jorden är mullrik och kväverik. Har du nån hage med hästar i närheten, så ta en"hög" och kasta på (inte en hög hästar, utan en hög med gödsel).

Men du pratar om fjärilslarver, och komposten. Har platsen solljus?

Alla svenska fjärilslarver kräver åtminstone några timmars sol för att kunna utvecklas till fjärilar. I skugga lägger inga fjärilar ägg. Och så beöhver ruggen vara tillräckligt stor för att föda en kull med fjärilslarver, och för att Mamma Fjäril ska tycka att barnkammaren duger.

smile.gif

Myosotis
Odla brännässlor! laugh.gif Jättebra att du tänker på fjärilarna! Fler borde tänka så och lämna ostädat i ett hörn av trädgården. Här går det inte att utrota nässlorna, det räcker att det blir lite rottrådar kvar så kommer de igen, så det borde inte bli svårt. De tål dock inte att bli klippta regelbundet. Om man utvidgar gräsmattan genom att klippa ner så försvinner de snabbt. Så om du vill försöka undvika ett nytt ogräs i rabatterna skulle du kunna ha beståndet i kanten av gräsmattan så du kan köra runt det med gräsklipparen och begränsa storleken.
Aqvakul
"Odla brännässlor" - mycket ska man höra innan öronen ramlar av...
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2009, 07:59) *
"Odla brännässlor" - mycket ska man höra innan öronen ramlar av...

Ja a. Gott att äta. Bra näring för andra växter. Bra för fjärilslarver. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon