Full version: Mörk syrén
emmalina
Hej. Jag undrar om det är någon här som kan hjälpa mig att hitta namnet på en mörkare syrén man ibland ser i trädgårdar. Här i Norrland (Umeå) ser man mest de som är ljuslila, men emellanåt ser man en mörkare variant som jag tycker är så vacker!
Jag har försökt söka på nätet utan resultat och till och med frågat plantskolor som inte riktigt verkar veta vad jag pratar om...
Min mamma påstår att de var vanligare förr.
Är det någon som kan ge mig namnet så skulle jag bli överlycklig!

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag antar att det är ädelsyrenen 'Andenken an Ludwig Späth' den är från slutet av 1800-talet men är fortfarande vanlig i handeln och orsaken till varför den kanske försvunnit från området och det bara är vanliga bondsyrener kan vara att folk inte fattat att man måste ta bort rotskotten från grundstammen som är vanlig bondsyren. Tar man inte bort rotskotten dör den ädla biten bort. 'Andenken an Ludwig Späth' är härdig till runt zon 6.

Det finns många olika sorters syren, även som funkar i norr. Många av dem är beställningsvara men många har inte förstått att man kan beställa växter i de flesta trädgårdsbutiker och att man inte måste hålla tillgodo enbart med standardsortimentet i butiken så många frågar nog inte ens efter lite roligare syrensorter.

http://www.odla.nu/artiklar/syrener.shtml
Ezereht
Har du kollat på Smultronstället i Holmsjön här i Umeå? Dom har väldigt många roliga syrensorter i år! Jag som inte är så syrenfantast blev till och med intresserad smile.gif
susehn
Det finns en bondsyren (vulgaris) som är mörkviolett, den går under namnet `Akkila´.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon