Betty
Jag köpte en utblommad och namnlös perenn i juli förra sommaren. Den hade små fröbaljor, bladverket var ljusgrönt och bladen vackert flikiga. Eftersom jag av naturen är en nyfiken person och plantan saknade namnlapp så var jag faktiskt bara tvungen att köpa den sleep.gif - och nu är det dax att identifiera vad det var jag kom hem med. Jag har inte en susning dunno.gif - kan någon hjälpa mig?
Den är ca 70 cm hög och blommorna sitter i små glesa klasar. Den började blomma i början av juni och nu börjar de första blommorna vissna. (Jag har den i en solig söderrabatt och den skulle antagligen blomma längre i ett skuggigare läge.)
Den börjar antagligen blomma från början/mitten av maj längre söderut.
Så här ser den ut, vad heter den? :
[attachment=36996:Kopia_av...6_13_005.jpg]
[attachment=36997:Kopia_av...6_23_021.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
En dubbel skelört ser det ut som gissar att det är sorten Chelidonium majus 'Flore Plenum'.

Här hittas info om den vanliga skelörten som inte har dubbla blommor annars är det ju samma art:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/cheli/chelmaj.html
Betty
Tack Åsa, du är en klippa - som vanligt! kompiskram.gif
Det verkar som att jag fått tag på en riktigt lättskött växt, som trivs i sol-halvskugga och dessutom får vara ifred för sniglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon