refven
Jag har en trist, asfalterad innergård som jag väldigt gärna skulle vilja göra om till en grön oas. En första tanke är att bryta upp asfalten, men detta skulle tydligen bli för dyrt enligt min hyresvärd. Därför undrar jag om det är möjligt att låta asfalten ligga, och istället lägga jord direkt ovanpå den, för att sedan så in gräs, perenner och kanske buskar och mindre träd? Inser att jorddjupet begränsar möjligheten att plantera större träd - går det att säga något generellt om hur djup jord rötterna hos olika växter behöver? Och så undrar jag också över dräneringen - borrar man hål i asfalten, eller drar man rör ovanpå den?
Något annat jag behöver tänka på? Är detta projekt ens realistiskt?
Är tacksam för alla synpunkter!
skogstroll
jag bodde på Söder för några år sen och då byggde föreningen en jättestor låda och planterade en rhododendron i. Den växte och blev jättestor och blommade snällt varje vår. Fler lådor kom till med rosor, blommor mm och det blev riktigt fint!!!
refven
Det här med upphöjda planteringsbänkar är en bra idé - men hur djup behöver jorden vara för att t ex få en rododendron att trivas? Bredd? Och hur gör man med dräneringen?

Jag tänker att min grundidé egentligen baserar sig på samma princip som förslaget med lådan - att lägga jord direkt ovanpå asfalten innebär ju på sätt och vis att man skapar en planteringsbänk, bara det att den täcker hela gården...
officinalis
Upphöjda planteringsbänkar låter kanon. Jag tycker du ska plantere lite bärväxter och liknande längst med kanterna. Höj gärna upp dem så även rullstolsbundna kan nå.
Nauti
Kan du inte bryta upp asfalten själv? Då blir det ju gratis tongue.gif

Annars skulle jag kört på pallkragar.
ingrids
För många år sedan anlade parkförvaltningen en tillfällig park på Medborgarplatsen, med små träd och allt. Om jag minns rätt löste de träden med extra höga (eller om man tänker jord, djupa) lådor. Många växter inklusive buskar funkar bra på 30-60 cm jorddjup. Dräneringen bör väl gå i sidled så mitt tips är att hälla vatten på asfalten och se åt vilket håll den lutar och sedan ha en glugg/ett hål eller flera i den riktningen, kanske några avrinningsrör. 10 cm grus täckt med duk om lutningen är svag och vattnet riskerar att bli stående.
När jag tänker efter - du kan behöva ha duk i lådorna en bit upp på sidan så att inte jorden läcker ut nertill om du inte bottnar med grus (asfalt är sällan 100 procent plan så några glipor blir det nog).
refven
Tack så mycket för alla era bra svar.

Jag hade gärna brutit upp asfalten om jag kunde. Men jag antar att det finns en anledning till att man använder maskiner när man tar bort den. Det rör sig trots allt om 50-100 m2. Inget att göra för hand gissar jag. Nauti: Vad är pallkragar?

Planteringsbänkar blir nog en bra lösning. På de ytor där asfalten blir kvar skulle jag gärna lägga plattor istället. Kan man lägga bärlager ovanpå asfalten, därefter sättsand, och sedan plattor tror ni?

Och så återstår att finna en lösning för gräsplätten...
Nauti
Sådana här:

Fyll dem med jord och odla i dem bara smile.gif Det är förmodligen det lättaste alternativet. Det finns mycket information på internet och här på forumet om pallkrageodling.
Peztis
Gör lite upphöjda bäddar, borra gärna några hål i asfalten för dräneringen så kommer naturen sedan att luckra upp den. Asfalt "försvinner" med åren även om det finns bitar kvar.

En gräsmatta kräver en del underlag för att den inte ska torka ut så det är inget jag egentligen skulle rekommendera. Det krävs nog ett lager på några decimeter för att det skulle funka. Och sedan idel vattning på det...

En grön oas får du ju även om du planterar in buskar och träd på en del ställen, Kanske du kan försöka bryta upp asfalten där det ska stå träd? Då behövs det ju inga större ytor, kanske en kvadratmeter eller så.
skogstroll
Vi hade en hemsnickrad låda på gården som var sådär en meter hög och sen kanske två meter åt varje håll. Den var väl något upphöjd över asfalten på ben så inte vattnet stod still. Roddisen stortrivdes och senare byggdes lådor för rosor mm.
Bassam
Hej Det är bättre om du kan borta asfalt , men det är 60cm höjd jord passar för måna växter . H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 26-06-2009, 19:21) *
Gör lite upphöjda bäddar, borra gärna några hål i asfalten för dräneringen så kommer naturen sedan att luckra upp den. Asfalt "försvinner" med åren även om det finns bitar kvar.

CITAT (ingrids @ 26-06-2009, 10:42) *
10 cm grus täckt med duk om lutningen är svag och vattnet riskerar att bli stående.
När jag tänker efter - du kan behöva ha duk i lådorna en bit upp på sidan så att inte jorden läcker ut nertill om du inte bottnar med grus (asfalt är sällan 100 procent plan så några glipor blir det nog).

nåt av dessa bägge eller en kombo hade jag gjort.

typ borra ett par (många) hål och sedan bygg upphöjt och lägg ett lager med grus på botten och sedan duk ovanpå så att jorden hålls på plats.

många växter skulle nog trivas såhär plus upphöjt ökar ju vinterhärdigheten ibland så man kan ju odla lite känsligare växter också. kryddor och frukt/bär skulle nog också trivas väldigt bra. blir lite extra värme så dom kommer igång.

plus växter som inte gillar vinterfukt exempel yucca, kaktusar skulle man kunna odla för att ha nåt häftigt. lika så mängden med vårlökar som skulle trivas extra bra.

Platinum
I senaste numret av Allt om trädgård finns ju faktiskt en artikel om en som anlagt en trädgård på just asfalt, kanske kan vara till inspiration för TS.
fredwel
Kommer att tänka på tillfälliga planteringar med torvblock som rabattkanter. Har sett såna i stockholm bland annat.

/fredrik
kina3
Spontan tanke:
Då man asfalterar en yta så ingår det väl i jobbet att se till att det blir avrinning och ej sjöar? Så jag gissar att dräneringen redan är fixad. Se asfalten som en tillgång: inga främmande trädrötter tränger in i din trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon