Full version: klätterhortensia
Ezereht
Ni som har klätterhortensia, vad tycker ni om den? Är den besvärlig, trevlig? Lättodlad, jobbig? Doftar gott eller urka...

Bakgrunden är att jag har en "rabatt" med morronsol. Jag har en minikiwi där nu men den trivs inte alls så nu efter 3 år så tror jag att den får flytta någon annan stans. Tänkte istället sätta något annat dit.. Gropen är inte så jättedjup, kanske 60cm. Jorden är nog neutral mot basisk. Trodde vi hade sur jord här men jag har ångrat mig eftersom am. blåbären inte trivdes riktigt i våran jord (dom har fått rhododendronjord nu och verkar gladare).

Hjälpt mig! Min andra tanke var en stor klematis, kanske summer snow. Fast dom vill kanske ha mera sol. Fast klematisen som bor bredvid minikiwin (låg en) ser ut att må okej.

Please hjälp mig med beslutsångesten!
Bengalow
Klätterhotensia är en trevlig bekantskap. Den fyller upp perfekt mot en vägg eller ett plank, så som jag har vår. Den har klättrat över staketet till grannen, som också tycker om den. För så vitt kan den bli yvig, och får putsas, men vad är det som inte behöver beskäras lite då och då, för att inte tränga ut en Clematis vid sidan av....
Vår står på norrsidan av ett tätt staket, och ser ut att trivas väldeliga.

Den står mellan en Doftschersmin och en Skäggbuske (Caryopteris) och framför står en vanlig Hortensia...
HelenJ
Klätterhortensia är kalkskyende och vill gärna ha samma jord som rhododendron (och blåbär...)
Peztis
Jag tycker att klätterhortensia är jättefin! Den är också fin på vintern med sina blomställningar.

Den kan dock vara lite trögstartad men sedan kommer den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon