Jag har en trädgårdshortensia som jag köpte för ett par år sedan. Första året blommade den jättefint, trots att den fortfarande var liten. Andra året hade jag inte täckt växten, men det kom en massa fina blad och nya skott på den. Tredje året, i år, hade jag täckt den med granris och det har kommit stora fina blad och nya skott igen, men inte en tillstymmelse av knoppar.
Jag tycker att jag har läst att de blommar på fjolårsskott, men den har ju inte fått knoppar sedan första året då den blommade. Nu har jag tagit upp den och satt den i kruka istället för att se om det kommer några knoppar som kanske klarar vintern.
Mina föräldrar har samma problem med sina hortensior och har också satt dem i kruka istället.
Hur ska man göra för att få dem att blomma? Är det för sent för dem att blomma i år om de inte redan har fått några knoppar?
Edit: Jag bor i zon 2-3.
Susalusa
29-07-2009, 20:36
*Puffar*
SysterJord
29-07-2009, 20:56
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag har exakt samma problem med min hortensia som köptes förra året.

Så jag ser fram emot svar i din tråd!
Hej , Jag tycker att fel ligger i jord , för att när växt har mycket blommor första år , de tar mycket av P o K så blir jorden fattig på K oP som växter behöver för att blomma. H: Bassam
Hej Tjoppa
Absolut inte försent för den att blomma om den inte fått knoppar ännu i slutet av juni. Mina har inga knoppar ännu, men det är säkert inte försent. Den ena har övervintrat i marken i två år och blommade ifjol i september, knopparna kom väl i augusti. Jättesen var den hursomhelst. Den andra planterade jag i marken ifjol. Vänta bara, tror nog det kommer. Bor på Åland, räknas väl som zon 3-4. Vilken zon har du ?
Hälsn Tepa
Eva 33c
30-07-2009, 08:00
De flesta Trädgårdshortensior blommar på fjolårsskotten, men jag tror inte de sätter knoppar som övervintrar. Det gäller att grenarna har överlevt vintern, och på dessa grenar kommer knopparna sedan. Sorten "Endless Summer" har dock förmåga att blomma på årsskotten. Jag köpte en sån för nåt år sedan, men zon 5 var för tufft ändå. Den växte "bakåt" och blev mindre för varje år tills den försvann. De grönskar ju ganska sent på våren så här blev helt enkelt säsongen för kort för att den skulle kunna växa till.
SysterJord
03-08-2009, 09:24
Hej, jag smiter in lite här...
Bassam, jag tror du sätter huvudet på spiken. Jag har två små azaleor i samma rabatt som hortensian och de två är överlyckliga och blommar varje år. Och visst är det så att azaleorna gillar sur jord och därmed är det väl troligt att hortensian skulle vilja ha mer kalk och kanske annat också?
Ska flytta på hortensian, måste bara fundera på vart jag ska peta in henne.. ;-) Någon som vet hur stor "Endless Summer" kan bli?
Malin_MeL
03-08-2009, 09:36
Jag har en vitgrön trädgårshortensia i surjord och den är hur stor som helst!! Jag har aldrig gjort något med jorden. det är lerjord. den stod här när vi flyttade hit. Ett år blommade den inte men då hade jag varit och klippt i den hösten innan, jag tror det var därför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.