Å tack för era tips! Jag har googlat runt nu på dessa rosor som ni har rekommenderat. Det är verkligen skönt att få tips för det är ju en djungel verkligen! Tror att ni förstod vad jag är ute efter.
CITAT
Katharina Zeimet är ju en fin vit ros,med det är även Louise Bugnet.
Irene af Danmark har vackra "tårtrosor" utan att ha ett stramt växtsätt,lite slarvig och buskig fast inte så grov.Vart kanske en invecklad förklaring? smile.gif
Dom där tre har jag i zon4 och det funkar fin fint.
Jag tyckte det var bra förklarat
Mycket vackra båda! Hur sjutton ska man kunna välja? Skulle gärna se alla på riktigt (och gärna på plats också!).
CITAT
Lousie bugnet låter som ett bra val, men för att ge dig bra förslag är det bra om du berättar var i landet du bor. Om man bor långt i norr är kanadarosorna bra val generellt, men om du bor långt i söder så verkar dom trivas sämre med kalla blöta vintrar.
Jag bor precis på gränsen mellan zon 2 och 3 skulle jag tro, mellan Södertälje och Stockholm och vintrarna är kalla och fuktiga
CITAT
Bryr du dig inte så mycket om att dom ska blomma sent in på hösten kan du kika på gammeldags rosor som Gallicarosorna som bara blommar i Juli, dom är exceptionellt vackra många av dom, men de flesta går till zon 5 (Umeå ungefär där jag bor hurrah).
Å, nu har jag snöat in lite på gammaldags rosor tror jag.

Samtidigt är det ju synd att det ska blomma endast en kort period när man kan få massor med blom. Känner att jag slits lite mellan att bevara huset och trädgårdens enkelhet samtidigt som jag vill vräka på med blommor. När vi flyttade hit var det nästan bara en rododendron och en pion som blommade!
Har även kikat på Mulliganii och Moyesii, är de svåra? Tycker de ser så vackra ut på bild, men vill samtidigt ha de här härliga stora tårtrosorna. Man kanske inte måste välja... Men man måste ju börja någonstanns!