linnea borealis
Hej!

Är ny på forumet och ny med trädgård. Har en ca 2000 m2 stor trädgård som är ganska vildvuxen med mycket grönska men få blommor som blommar. Nu vill jag hitta en enkel och lättskött ros som kan liva upp lite. Huset är gammalt, falurött med vita knutar, några av de få blommande inslag som finns är vresros som blommar i häcken nära huset.

Jag undrar om det är någon som kan tänkas ha något tips på vad som kan passa till den här stilen. Jag vill inte ha för eleganta rosor eftersom huset är lite torparaktigt.
Jag har tänkt mig en vit ros och funderar på Louise Bugnet. Vad tror ni om den? Tar så gärna emot tips på andra färger och sorter. Rosen ska stå i närheten av huset och vresrosorna, och jag har senare tänkt mig att plantera dit flera rosor av olika sort. Jag tror att jorden är lerig, det är ganska vindskyddat och soligt delar av dagen.

Vore fantastiskt kul om någon vill komma med förslag!
Ezereht
Låter som perfekt läge för rosor biggrin.gif

Lousie bugnet låter som ett bra val, men för att ge dig bra förslag är det bra om du berättar var i landet du bor. Om man bor långt i norr är kanadarosorna bra val generellt, men om du bor långt i söder så verkar dom trivas sämre med kalla blöta vintrar. Bor du i södra sverige däremot kan du ju ha Austinrosor kanske, som är romantiska och återblommande på hösten. Bryr du dig inte så mycket om att dom ska blomma sent in på hösten kan du kika på gammeldags rosor som Gallicarosorna som bara blommar i Juli, dom är exceptionellt vackra många av dom, men de flesta går till zon 5 (Umeå ungefär där jag bor hurrah). Två söta gammeldags rosor är Jaques Cartier och Mme Boll (rosa). Googla lite på dom!
Erika i Sandviken
Katharina Zeimet är ju en fin vit ros,med det är även Louise Bugnet.
Irene af Danmark har vackra "tårtrosor" utan att ha ett stramt växtsätt,lite slarvig och buskig fast inte så grov.Vart kanske en invecklad förklaring? smile.gif
Dom där tre har jag i zon4 och det funkar fin fint.
linnea borealis
Å tack för era tips! Jag har googlat runt nu på dessa rosor som ni har rekommenderat. Det är verkligen skönt att få tips för det är ju en djungel verkligen! Tror att ni förstod vad jag är ute efter.

CITAT
Katharina Zeimet är ju en fin vit ros,med det är även Louise Bugnet.
Irene af Danmark har vackra "tårtrosor" utan att ha ett stramt växtsätt,lite slarvig och buskig fast inte så grov.Vart kanske en invecklad förklaring? smile.gif
Dom där tre har jag i zon4 och det funkar fin fint.
Jag tyckte det var bra förklarat smile.gif
Mycket vackra båda! Hur sjutton ska man kunna välja? Skulle gärna se alla på riktigt (och gärna på plats också!).

CITAT
Lousie bugnet låter som ett bra val, men för att ge dig bra förslag är det bra om du berättar var i landet du bor. Om man bor långt i norr är kanadarosorna bra val generellt, men om du bor långt i söder så verkar dom trivas sämre med kalla blöta vintrar.

Jag bor precis på gränsen mellan zon 2 och 3 skulle jag tro, mellan Södertälje och Stockholm och vintrarna är kalla och fuktiga sad.gif

CITAT
Bryr du dig inte så mycket om att dom ska blomma sent in på hösten kan du kika på gammeldags rosor som Gallicarosorna som bara blommar i Juli, dom är exceptionellt vackra många av dom, men de flesta går till zon 5 (Umeå ungefär där jag bor hurrah).

Å, nu har jag snöat in lite på gammaldags rosor tror jag. wub.gif Samtidigt är det ju synd att det ska blomma endast en kort period när man kan få massor med blom. Känner att jag slits lite mellan att bevara huset och trädgårdens enkelhet samtidigt som jag vill vräka på med blommor. När vi flyttade hit var det nästan bara en rododendron och en pion som blommade!
Har även kikat på Mulliganii och Moyesii, är de svåra? Tycker de ser så vackra ut på bild, men vill samtidigt ha de här härliga stora tårtrosorna. Man kanske inte måste välja... Men man måste ju börja någonstanns!
linnea borealis
Nu har jag bestämt mig vad jag ska börja med. Jag har köpt en Moyesiiros. Sedan blir det en Katharina Zeimet också, men den hade de inte på plantskolan nu, så jag ska köpa den i höst!
Erika i Sandviken
Jag har nu en "Waterloo" som blommar mycket fint,små små blommor i klasar.Kan också rekommenderas.
Ezereht
Fast Katharina zeimet är väldigt rabattrosaktig, ganska liten. Den är nog bättre som utfyllnad mellan andra rosor än som solitär. Fast det kanske var så du tänkte ha den. En väldigt annorlunda ros jämfört med Louise Bugnet som blir stor och maffig.
Stiffe
Här är några förslag på snygga och väldoftande gammaldags rosbuskar som passar till torparstilen.
Maxima
Celeste
Mme Plantier
Mme Hardy
Ville de Bruxelles
Blush Damask
Mme Boll / Comte de Chambord
Duchesse de Montebello
Belle de Crezy

/S

PS Moyesii vill stå väldigt torrt. Blöt kall lerjord uppskattar de inte alls. De blir stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon