Tjoppa
Jag har en New Dawn som tidigare har stått i en stooooor kruka på balkong. Den kom (givetvis) aldrig riktigt till sin rätt där, men bor numera i en trädgård och har vuxit sig gigantisk. Det är tredje sommaren den står direkt i jorden. Det verkar som att jag har beskurit den lite konstigt på en gren, den förgrenar sig inte förrän högt upp, och där är det en massa fina grenar och blommor. Men det är ju inte så fint med en gren som pekar rätt upp en meter först, innan den delar sig, så jag har väl tänkt att jag är så illa tvungen att beskära den grenen längre ner.
Så frågan är egentligen om jag kan ta grenen jag skär bort och sätta direkt i jorden? För jag tycker att det är synd att behöva slänga bort en så fin del av rosen annars.
kasam
Jag är verkligen ingen expert, men förra sommaren tog jag flera sticklingar från olika rosor. Snittade "snett", dvs så att det blev en rätt stor yta, skrapade också lite längst grenen längst ner och sedan "tryckte" jag ner i några krukor. Så gott som alla har nu blivit med rötter och är friska o glada... Stått i kruka hela vintern... Några i rabatt, fungerade också med gott resultat. Jag har inte plats själv, gjorde det mer som ett experiment, men nu har mina sticklingsförökade fått flytta ut på landet till vänner med större trädgårdar.
Oj, vad det blev långt det här, men mitt råd - utifrån egen erfarenhet: Testa!

Lycka till!!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon