gerdan
Hej, hur ska jag göra för att behålla fukten i hängande amplar? Dom är ganska tunga att ta ner och dränka i vattentunnan och nu när det jämt blåser så torkar det ju ännu snabbare. Det är glesa galleramplar som jag har kokosmatta i och när jag vattnar rinner det ut direkt, växten hinner inte suga upp nåt vatten verkar det som. Kan jag "fodra" kokosmattan med plast? Är bubbelplast ett bra alternativ? Den skyddar ju lite mot kyla men skyddar den också mot värme eller blir det motsatt effekt? Köpte en gång ett medel som man skulle blanda med jorden för att fukten skulle stanna kvar lite längre men jag tyckte inte att det hjälpte nämnvärt.
Jag kanske ska byta ut kokosmattan mot något annat?

Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att fodra med plast gör bara ett litet hål så ev. överflöd kan sippra ut + ju större amplar desto bättre ur det fukthållande perspektivet + det finns ju även amplar med vattenreservoar numera vilket jag föredrar jämfört med de där brittiska gallerkorgarna som var så populära på 80-90-tal.
Maggan H
Dessutom sätter jag (på mindre synliga ställen) ner en petflaska med strutpip som vattnar jorden sakta så den hinner suga upp vattnet. Vet jag att det kommer gäster tar jag ner den. Blir jämn lagom bevattning.
GunnellF
CITAT (Maggan H @ 17-07-2009, 18:34) *
Dessutom sätter jag (på mindre synliga ställen) ner en petflaska med strutpip som vattnar jorden sakta så den hinner suga upp vattnet. Vet jag att det kommer gäster tar jag ner den. Blir jämn lagom bevattning.

Det var ett smart knep må jag säja!! tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
När jag använde mina "baskets" klädde jag dem invändigt i botten och en bit upp med plast och oftast en papperstallrik som ett slags vattenmagasin,
det höll jättebra en hel sommar.
RitRat
När jorden blivit så torr att vattnet bara rinner rakt igenom, har det ju gått för långt, alltså för länge mellan vattningarna. När det blir så i vanliga krukor, hjälper det att vattna lite i omgångar, med en kvarts mellanrum eller så, så att jorden hinner svälla, sen vattnar man igen, och det rinner mindre.

I torvkrukornas fall kan det kanske hjälpa att klä dem tillfälligt med plast på utsidan och vattna rejält, så att vattnet får ligga kvar ett tag och fukta igenom torven också ordentligt. Kanske en ICA-kasse tejpad utanpå. Och sen efter den behandlingen vara noga med att vattna varje dag, kanske t.o.m. morgon o kväll om nödvändigt.

Ett litet tips bara.....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon