Pius
När är potatisen klar? När den blommar, eller?

Och när är mina taggiga gurkor klara? De är ca 12 cm nu.

Jag fick frön av en snäll Odlait i våras men är nu fundersam på när de kan vara klara, förra året köpte jag en planta slanggurka men dessa verkar vara annorlunda.

Taggarna gör mig mycket fundersam, ska jag behöva raka dem innan jag äter upp dem. rotfl.gif

Pius

rosita
Man brukar säga att potatisen är klar när den blommar, men alla sorter blommar inte. Jag brukar pöocka av min potatis innan den blommar, de är lite mindre i storlek då förstås.

Taggiga gurkor brukar bli mindre taggiga efterhand som de växer... beror ju förstås på sorten... jag har odlat gurkor som haft nästan stickiga taggar och någon sort där taggarna slätades ut efterhand som de växte.

Gurkor är mogna när spetsen (där blomman suttit) blivit helt rundad/fylld.
Pius
CITAT (rosita @ 26-06-2009, 16:00) *
Man brukar säga att potatisen är klar när den blommar, men alla sorter blommar inte. Jag brukar pöocka av min potatis innan den blommar, de är lite mindre i storlek då förstås.

Taggiga gurkor brukar bli mindre taggiga efterhand som de växer... beror ju förstås på sorten... jag har odlat gurkor som haft nästan stickiga taggar och någon sort där taggarna slätades ut efterhand som de växte.

Gurkor är mogna när spetsen (där blomman suttit) blivit helt rundad/fylld.

Tack för ditt svar. Jag var ute och upptäckte att en gurka var rund och alltså mogen. Den var inte längre så taggig, förut var den som en kaktus, men jag skalade den i alla fall. Smakade gurka gjorden den också. tummenupp.gif

Pius

Tulipanaros
De taggiga gurkor jag har haft (kinesiska, xin tai tror jag den heter) har haft så mjuka taggar att det funkar att bara gnugga bort dem. Det känns synd att skala gurkan, tycker jag; mycket smak sitter i skalet. Xin tai är för övrigt den godaste gurkan jag har ätit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon