Katharina
26-06-2009, 14:34
Jag har planterat en smultronschersmin som är ca 1 meter hög med tunna rangliga grenar som alla har massor av blad och numer även blommar. De yttersta grenarna lägger sig ner utmed marken. Behöver den bindas upp eller ska den klippas? Tacksam för svar :-) Hoppas solen skiner på er :-)
ingrids
26-06-2009, 14:37
Blomtyngda schersmingrenar tenderar att böja sig men jag har inte varit med om att de brutis. Klipp av om du vill ha den i buketter, annars brukar de resa sig när blomprakten fallit eller biffa på sig till nästa år.
Köp några buskstöd
bild och tryck ner dem runt om busken eller gör ett eget buskstöd i trä (slå ner 4 st lagom långa t.ex. 45x45 stolpar och spika fast överliggare så att det blir som en ram högst upp)
Katharina
26-06-2009, 16:04
Tack
Då vet jag att det är normalt och så ska jag stötta upp den.
Söttok06
29-06-2009, 12:37
Jag har också Smultronschersminer, ett par grenar har lagt sig ner mot marken. Vad händer om man bara låter dem vara? Kommer de att växa "fel" senare också?
Mina planterades förra hösten.
Ska man ha stöd för att "forma" busken?
Ezereht
06-07-2009, 16:13
Har också smultronschersmin, men mitt problem är den är lite kal nertill. Har era snyggat till sig med åren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.