kollonikompis
1. Jag har den hårda vägen blivit varse om att det finns två olika system av vattenslangar på marknaden. Den smalare på 1/2 tum och en bredare variant på 3/4 tum.

Då undrar jag, går det att kombinera de båda?

Om jag ska parallellkoppla två vattenspridare av den mindre varianten, kan jag dra den tjockare varianten fram till själva Y grenen, så att säga? För att vattenflödet ska vara mesta möjliga?

1b. Tilläggsfråga. Räcker vattenmängden i den smala slangen att driva två vattenspridare!? Beror givetvis på tryck... men det är bra med tryck i röret.

2. Var hittar man såna rovfåglar i plast som håller de jordgubbshungriga fåglarna på behörigt avstånd? Jag har kollat Jula, BilTema med flera... men nu tar min fantasi slut!
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske en vindsnurra kan hålla fåglarna borta, tuppen med roterande stjärtfjädrar sägs iallafall enligt denna webbutik hålla fåglarna borta från trädgårdslandet

http://www.webbpresenten.se/page/ptree/?l=2
kollonikompis
Jag har också hört att vindsnurror ska vara bra... Men problemet är ju när det inte blåser eller på natten. sen vet jag inte, är fåglarna verkligen rädda för såna där saker?

Det finns rejäla rovfåglar att köpa i plast. Det har jag sett på diverse restauranger... Men i vilka affärer finns dessa??

Jag har heller inte sett några hungriga rovfåglar i plast på kolonilotten. Alla kör med det där nätet över jordgubbarna... Förresten, var hittar man det!? Bättre än inget!!

jag förstår inte att alla dessa saker ska vara så svåra att hitta. Nu menar jag inte på webb-butiker, utan Jula, Biltema, ÖoB, Cheapy med flera. Såna butiker.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är det där blå nätet du menar så säger jag försök undvika det ifall du inte kan bygga en ställning där du spänner upp nätet. Mina föräldrar hade sånt där blått nät löst liggande över jordgubbslandet vid gamla huset och det var inte kul att gå ut varje morgon och trassla ut de skräckslagna och skrikande fåglar som bara trasslat in sig etter värre i nätet när de försökt ta sig loss = du måste i stort sett bo på kolonilotten så du snabbt kan trassla ut fåglarna annrs är det ju djurplågeri tycker jag.

Och jag kan säga att statyer av rovfåglar faktiskt inte lurar sånt som skator och kråkor. Förra grannen hade en rovfågelstaty i sitt lilla jordgubbsland och det brukade vara fullt av fåglar som satt på huvudet på den så de är inte så lättlurade, tror det måste vara något rörligt och att man flyttar position på den och kanske även har lite olika saker som man varvar med som rör sig så de inte vänjer sig.
KURT
Det finns alla former av vattenkopplingar, det är inget problem att koppla ihop en större och en mindre slang.
kollonikompis
Jag ska leta efter såna barnsnurror... såna i olika färger. Det kanske finns på ÖoB?? Eller kanske ICA Maxi? Det finns andra personer på kolonilotten som har nät, men där finns inga fåglar i deras när. i alla fall två olika lotter har nät.

Jag tänkte mig lite assistans med detta med vattenslangarna... men, men! jag får gå på ren instinkt och det kanske funkar det med!?
Källtorpet L&T
hozellock (stavning?) och gardena har hon-delar som passar både 3/4 och 1/2 tumsslang, däremot så är själva kopplingen en standard..
kollonikompis
Tack för detta. Jag trodde även det var olika dimensioner på själva kopplingen. Alltså där vattnet forsar...

Men då kan man fråga sig, varför då en bredare slang om vattnet ändå måste tryckas genom samma hål!?

Hur som helst. Jag antar att det har med friktion att göra och jag har bestämt mig för att det är mindre friktion i en större slang än i en mindre. Jag har nu grävt ner slangen i marken, under jordgubbarna på ena lotten och mellan potatisplantorna på den andra. Sen en Y koppling och uttag för två vattenspridare. Då har jag även klippt till dessa vattenslangar så det inte blir massa slang över utan att det verkligen passar. Varken mer eller mindre.

Då kan jag köra fyra vattenspridare från två separata vattenkranar och det verkar fungera för att täcka in mina två lotter. Jag var rädd att det skulle vara för dåligt tryck, men jag tror det fungerar.

Jag har inte kunnat testa trycket helt på grund av att trycket är så starkt att vattenspridaren inte är tung nog att stå emot. Jag har spridaren på en pall. Men jag håller på att bygga kraftiga klossar att ställa spridarna i och då får dom INTE "fötter" !! :-)

Dom kommer inte att rumla omkring på egen hand. Jag är dock nästan klar med en fot/kloss. Det saknas även en vattenspridare. De var slut på Cheapy igår...

Jag ska fota det där sen.

Vad gäller fågelskrämma fick jag tips på sån vit duk att lägga ovanpå jordgubbarna. Då droppar vattnet genom, de behåller fukten samt fåglarna kommer inte till jordgubbarna och de fastnar inte i nätet.

Sån där vimpel som fladdrar fungerar ju inte på natten, då jag tror det är mest då som fåglarna anfaller...
kollonikompis
Nu är själva "vattenspridarstöden" färdiga. Det blev en bra konstruktion och jag kan ta en bild och lägga upp... Det är lite mörkt nu, fotar i morgon.
kollonikompis
Bevattning -- as it should be...

Jag var tvungen att "testvattna" igår kväll och det kändes SÅÅÅÅ lyxigt att vattna utan att bli varken blöt, kladdig eller en behöva ta i varken vatten eller slang! "No tools required!"

Blocken är verkligen stabila. De flyttar INTE på sig. De är både tunga och det sitter fem gummiklossar som bidrar till hög friktion på plastpallarna. (Det var fem gummiklossar i varje påse.)

Nu saknas bara en vattenspridare och två ytterligare pallar.

Fast egentligen... varje lott skulle egentligen behöva tre vattenspridare... Det är inte helt optimalt med två. Jag får se hur jag gör med det.

Perfektionisten inom mig ger mig två alternativ: Antingen köpa ytterligare en spridare alternativt kolla med de andra på området om andra spridare vattnar bredare och uppgradera befintliga spridare till en variant som vattnar bredare...

Kommer tid kommer råd!
kollonikompis
Det är skillnad på spridare och Spridare!!!!

Det blev jag varse igår när jag testade grannens dyrare och mer exklusiva spridare. De kostar kanske 2-300 kronor, men så vattnar de också bättre och mer förtroendeingivande helt enkelt.

Så... jag får dra till stormarknaden denna veckan och inventera vad som finns!
Källtorpet L&T
ja, nog tusan är det skillnad på spridare allt, man får vad man betalar för..
har en liknande pendelspridare som dom du har på bild, okänt märke, jag vattnade gårdsplanen häromdagen för att binda dammet en aning, har varit rätt mycket trafik där de senaste dagarna, syntes rätt bra hur kass den var, mycket vatten ute i "vändlägena" och rätt mycket precis vid spridaren men däremellan så tog det en bra stund innan det blev ordentligt vattnat..
kollonikompis
De tre jag har kommer från Cheapy och deras Park-serie...

Cheapy hade även en gul av märket ... öh nu har jag glömt.

Jag letade slang men det finns inte 3/4" slang, den fetare varianten. Jag gick till ICA Maxi... och investerade i Gardenas DeLux Spridare för 430:- tror jag och OJOJOJ sånna vill jag ha!!!

Det syns lite dåligt på denna bilden, men det är nästan att man på decimetern kan bestämma hur långt vattnet ska spruta. inte bara i bredd, även i djup! Det finns två reglage där man kan påverka strålarnas vinkel i sidled!!

Aquazoom 350/2
"Vattenspridare för bevattning av olika stora rektangulära ytor. Bevattningsyta: 28 m2 - max. 350 m2 Steglöst ställbar kastlängd:7 m - max. 21 m Ställbar kastbredd: 4 m - max. 17 m"

Det var en dålig bild både från kolonilotten och från Gardenas hemsida.

jag ska se om jag kan ta en bättre från kolonilotten, men den var verkligen GRYM den spridaren!!
kollonikompis
Förresten. Som "fågelskrämma" har jag köpt två dukar på plantskolan för 110:- styck. Sen såg jag att de fanns för 70 eller 80 kronor hos Jula... men då undrar man, är det samma storlek och är det samma kvalitet?

Köper ni sån vit väv på Jula!? (Jag har glömt namnet nu...)

Jag ska rensa lite ogräs och sen lägga dom på bland annat jordgubbarna i morgon tänkte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon