Full version: ang vitlök
niklas828
Jag tänkte plantera vitlök utomhus, behöver jag plantera om varje år, eller kommer den upp år efter år av sig självt som många andra lökväxter? (Och nu syftar jag på ICA-löken..)
Chamomille
Du får peta ner klyftor nu i höst så har du förhoppningsvis vitlökar nästa år. Sen får du peta ner klyftor igen nästa höst.
Alexander-VG-zon3
vitlök är väldigt väldigt härdigt och kommer igen nästa år (om dom inte ruttnar vill säga, kylan tål det ner till -50c -60c). men sedan vet jag inte hur skörden blir om dom får vara kvar, jag har inte skördat mina vitlök på 3år eller nåt så jag kan inte säga om där blir mycket lökar eller ej vet dock att där kommer ''ny'' blas bredvid lökarna. dock blasten och luftlökarna är goda att hacka ner i maten eller på mackan, har en vitlök i kruka också (som övervintrat i krukan i 3vintrar utan skydd) och där använder jag endast blasten.

annars så ska man ju plantera på hösten eller tidigt på våren. finns utsäd att köpa på plantskolan vilket ibland kan vara bättre än att köpa på mataffären. mina lökar kommer dock från Konsum.
mamamaggan
Har låtit en del av mina stå i minst två år innan jag skördat och de har varit fina , större än dem jag skördat efter ett år.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon