Full version: Squashpollinering
Gaizale
Jag har sått squash för första gången och några hanblommor har jag haft för flera veckor sedan. För några dagar sedan slog den första honblomman ut. Dessvärre fanns ingen hanblomma då och honblomman vissnade efter bara en dag (det har alla tidigare hanblommor också gjort). Ett ganska litet fönster att de ska kunna pollineras alltså.

Är det meningen att det ska vara så??
Lillin
Jag försökte med pollinering i början av förra säsongen, men upptäckte ganska snart att det inte behövdes, jag fick mer squash än jag kunde äta utan att engagera mig i pollineringen
rosita
I början av blomningen blir det ofta så, men det ordnar sig så småningom. Snart blommar din squash med både han och honblommor samtidigt!
Gaizale
Ok, tack för svar,men brukar de bara blomma en dag?
Åsa, mälardalen zon 2
För det mesta brukar de bara blomma några timmar på förmiddagen men några kan kanske vara utslagna större delen av en dag.

Squashblommor är ätliga så har du ex. bara hanblommor kan du äta upp dem + om du bara har honblommor kan man faktiskt både äta blomman och den blivande lilla frukten.
GunnellF
Alltså, jag har aldrig varit med om att man behöver pollinera Squash, det brukar bli frukter ändå.
*Stintan*
Jag har aldrig heller behövt pollinera squash utan fått mängder ändå.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag brukar gå runt i början och pollinera squash och pumpa, + fikonbladspumpan brukar jag försöka pollinera för hand hela tiden den är ju så kinkig och vill ju bara ta emot eget pollen den vill inte korsa sig med annan squash/pumpa, så där gäller det ju att det finns både han och honblommor samtidigt, förra året då det var kallt var det ont om honblommor + när någon dök upp fanns inga hanblommor = jag fick inga frukter alls. Men fikonbladspumpan har ju vackra blad + enorm växtkraft (får ännu längre rankor än vad vanliga pumpor brukar få) så de var ju en fin växt som täckte stora delar av baksidan.
Tulipanaros
Och om squashen blir otillräckligt pollinerad, som det kan bli om man bara har en enda planta, händer det att frukterna ruttnar lite i spetsen. Jag har alltid minst två squashar av den anledningen, det tycker jag funkar bra. (Men helst många fler, förstås!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon