zippoo
hej

jag behöver hjälp med val av färgtemp på lysrör eftersom att jag tänkte köpa en 2x36W armatur för att hälpa mina chilis med lite extra ljus och även för vinterförvaring.

jag vet att man brukar ha ca 6400k till "växtfas" och 2700k till blomning. jag tänkte köpa ett 6400k och ett 4000k, är det bra lr borde jag gå ner till 2700k? alltså 6400k och 2700k (lr borde jag skippa 6400k helt och ta tex 2x4000k?). vad blir bäst helt enkelt? de e kanske inte så lätt o svara på men om jag säger såhär, vad har/hade ni valt?

+ en liten extra fråga när jag ändå skapar tråd.

vilken temperatur är bäst att vinterförvara chili i ? vilken max/min temp bör man hålla sig inom för att det ska bli så bra som möjligt (lite tidigt att börja tänka på vinterförvaring kanske tongue.gif ) chilin är bih jolokia förresten
uno
Chili kan du odla och skörda inomhus i ca 18 grader och med bra belysning.

Hösten 2008 tog jag in en tomatplanta. Hela vintern kunde jag äta några
tomater/vecka. Nu i våras satte jag ut den i växthuset och Du kan tro att
den producerar tomater klart mycket mer än de tomater som jag frösådde
i vintras.

Chili hade jag inte gånget år utan tidigare, men det blev för mycket bladlöss.
zippoo
jo men chili brukar väll vilja ha lite lägre temperatur på vintern har jag förstått. kanske derför det blev så mycket ohyra på din?

jag kan iaf meddela att jag har köpt osram floura 77 och osram 840. tycker ni att det låter som ett bra val lr ska jag byta något? dom är ju inte så dyra så jag kan köpa annat om det det finns nått rör som är mycket bättre.
Preussen
vanlig rumstemperatur fungerar bra för mig när det gäller att övervintra sorter av c.chinense och c.pubescens.
zippoo
ok de låter ju bra, jag hade fått för mig att man var tvungen att sänka temperaturen för att de skulle gå bra smile.gif

men är det bättre att sänka temperaturen lr funkar det lika bra i rumstemp? det jag kan välja på i vinter är 10-15+ lr rumstemp på kanske 18-22+. vad låter bäst? (som sagt så är chilin bih jolokia)
Preussen
den belysning jag har gett till mina övervintrare är från vanliga enkla lågenergilampor på 18w plus normal rumstemperatur. funkar fin fint. börja driva dem framåt jan-mars med kraftigare ljus och näring samt omplantering. se upp för bladlöss.
zippoo
ok då ska jag nog försöka med lite sval rumstemp då, tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon