gladepetter
27-06-2009, 08:59
Vi besprutar våra trädgårdar värre än när Banverkets spruttåg åker land och rike runt. Det är synd att många av oss trädgårdsälskare är så rädda för spindlar, larver, tvestjärtar mm. Betänk att många av dem gör dundernytta i våra trädgårdar helt gratis och helt utan miljöpåverkan, förutom kanske den egna rädslan. Börja nu till hösten och spika upp lite fågelholkar! Våra fåglar gör enorm nytta.
Visste du att 1 nyckelpiga lägger 400 ägg och att varje larv äter 800 bladlöss. De vuxna lever ytterligare 4 veckor och äter per dag 150 bladlöss. Om alla larver överlever bör de kunna hinna lägga 400 ägg/st. Tillsammans äter det 800 320 000 st bladlöss.
En tvestjärt äter under sitt liv 25 000 bladlöss och under sitt liv får den 50 st efterkommande som i sin tur också äter 25 00 bladlöss och tillsammans blir 1. 275 000 bladlöss.
Spindlar lever bara på animalisk föda, som de fångar. I Tyskland har man undersökt att det finns ca 3-4 miljoner spindlar per hektar och att dessa äter ca 2 kg insekter per hektar/år och omvandlar vi detta till bladlöss motsvarar detta ungefär 2-3 miljoner bladlöss. Det som jag vill ha sagt med detta är att låt dessa insekter göra rent i era trädgårdar från riktig ohyra!
Källa: Kirsten Jensen, Länsstyrelsen Västra Götaland.
Gunilla T
27-06-2009, 19:35
CITAT (gladepetter @ 27-06-2009, 09:59)

Vi besprutar våra trädgårdar värre än när Banverkets spruttåg åker land och rike runt. Det är synd att många av oss trädgårdsälskare är så rädda för spindlar, larver, tvestjärtar mm. Betänk att många av dem gör dundernytta i våra trädgårdar helt gratis och helt utan miljöpåverkan, förutom kanske den egna rädslan. Börja nu till hösten och spika upp lite fågelholkar! Våra fåglar gör enorm nytta.
Visste du att 1 nyckelpiga lägger 400 ägg och att varje larv äter 800 bladlöss. De vuxna lever ytterligare 4 veckor och äter per dag 150 bladlöss. Om alla larver överlever bör de kunna hinna lägga 400 ägg/st. Tillsammans äter det 800 320 000 st bladlöss.
En tvestjärt äter under sitt liv 25 000 bladlöss och under sitt liv får den 50 st efterkommande som i sin tur också äter 25 00 bladlöss och tillsammans blir 1. 275 000 bladlöss.
Spindlar lever bara på animalisk föda, som de fångar. I Tyskland har man undersökt att det finns ca 3-4 miljoner spindlar per hektar och att dessa äter ca 2 kg insekter per hektar/år och omvandlar vi detta till bladlöss motsvarar detta ungefär 2-3 miljoner bladlöss. Det som jag vill ha sagt med detta är att låt dessa insekter göra rent i era trädgårdar från riktig ohyra!
Äntligen någon som inte bara vill döda - tack
Lars-Olof Arvids
28-06-2009, 07:31
Mycket tänkvärt och bra inlägg!
Olle
Jan Lindgren
28-06-2009, 07:39
Hej!
Proffesionella odlare använder ett medel mot bladlöss som inte dödar andra insekter. De som tror att man använder växtskyddsmedel för att döda allt bör läsa på lite mer. Studera gärna IP-odling som jag tycker är ett optimalt system.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
28-06-2009, 10:07
Toppeninlägg gladepetter
Jag använder inga gifter i min trädgård - det funkar bra iaf
Håller med, ett väldigt bra inlägg! Kanske vi borde ta och bidraga med lite olika länkar som kan vara samlade på något speciellt ställe här på Odla? Många har ju tex död på nyckelpigans larver och puppor just för att de ser lite alien-inspirerade ut och så vidare... Jag har så många gånger suckat djupt över hur folk förfäras över minsta lilla insekt som plötsligt dyker upp och givetvis måste dessa bekämpas med allehanda kemikaliska medel...
Med alla de varma, heta åren bakom oss så dyker mängder med insekter och 'ohyra' upp. Dessutom har vi klimatförändringar som gör sitt och med de får vi även in andra insekter i vårt land, något som vi får acceptera. Mer kemikalier för att ta död på dessa bidrar hela tiden till att förstöra den miljö vi har, och den vi en gång hade.
CITAT (gladepetter @ 27-06-2009, 09:59)

smuleborg
28-06-2009, 21:46
Så självklart gladepetter

Jag tror att användningen av bekämpningsmedel och skrämselhickan för allt som rör sig, i mångt och mycket baseras på okunnighet (eller otålighet). I naturen - en trädgård är ju trots allt ett slags stycke natur - finns inte enbart det vi medvetet väljer ska finnas där, som tur är (oftast). Om det uppstår obalans,
kan det bero på att människan varit där och petat. Det är inte lätt, det kan jag skriva under på.
Jag håller ganska mycket på det där - arbeta med naturen och inte motarbeta den.
Ta tillvara på de djur som kan hjälpa en och sedan inse att odling precis som allt annat kan och kommer ha ett visst bortfall.
Varför använda gifter på sitt eget? Jag trodde det var största skälet till att odla själv - slippa gifter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.