skogstroll
Den här står i mitt kryddland och jag hoppas i mina drömmar att det är kronärtskocka som velat komma igen men nåt säger mig att det inte är det. Annars kommer det upp fingerborgsblommor eller kungsljus som har lite lurviga blad fast knoppen på den här ser lite mysko ut

[attachment=37034:P6270002.JPG]
Chamomille
Den är väldigt lik mina kungsljus smile.gif
skogstroll
de pluppar upp överallt jag hade hoppats på något annat... smile.gif phu varmt, kan inte rekommendera handelsträdgårn idag rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 27-06-2009, 14:40) *
de pluppar upp överallt jag hade hoppats på något annat... smile.gif phu varmt, kan inte rekommendera handelsträdgårn idag rolleyes.gif

Jag har varit där... Längst in i växthuset för säkerhets skull sweatingbullets.gif
Peztis
Ser ut som kungsljus...
skogstroll
den har behagat slå sig ner i kryddlandet... den är väl inte giftig väl? unsure.gif
HelenJ
Nej, den är inte giftig. Du kan rycka upp den nu med en gång om du vill, den har inget djupt rotsystem så den släpper lätt. Eller kan du låta den vara kvar och njuta av den höga gula spiran sedan när den blommar.

Linné berättar i Flora Svecica (1755) att bladens ull användes till fnöske liksom hästhovens (Tussilago farfara). Senare omtalar Hoffberg i sin Anwisning til Wäxt-Rikets kännedom (1792) att te av blommorna lindrar hosta och "örten eller fröen stötte och med mjölk formerande til små degklimpar kastade i sjön, bringar fiskar i dwala, at de upwända buken, och tages med händerne".

Texten ovan hämtad från Virtuella floran

Edit: stavar som en kratta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon