stjernstrom
Har hittat en liten krabat i trädgården som jag aldrig sett tidigare och hade ingen aning om att det fanns i Sverige. Jag misstänker att det är en "Micrommata virescens" eller Grönspindel som det kallas. Men jag är alldeles för dålig på spindlar för att kunna säga det säkert...

Så, någon som har koll på sina spindlar?

Här är ett kort: http://twitpic.com/8k3c3/full

Man kanske skulle postat det här under husdjur istället?

/mathias
skogstroll
ingen jag känner no.gif
stjernstrom
Han säger inte så mycket, jag har också haft svårt att lära känna honom på djupet.

Nu när jag studerade bilden igen efter lite tid att smälta händelsen så upptäckte jag att det är två spindlar och efter det så klarnade det lite. Det var betydligt enklare att bestämma arten och jag är ganska säker på att jag hade rätt från början...

En hona (underst) och en hane. Får känslan att jag råkade störa dom mitt i något privat och detta samtidigt som dom smaskade på en fluga... mums...

Lars-Olof Arvids
Fin bild av ett intressant skeende, om än lite privat som sagt. Flugan är hanens bröllopsgåva till honan, en present som kan betyda liv eller död eftersom honan annars brukar äta upp hanen efter kärleksakten.

Olle
Gossen Ruda
Fin bild. Jag håller med om bestämningen. Spindlar brukar sitta så här under parningen. Åt var sitt håll men hannen överst, eller underst om dom sitter upp och ner. Sen kan hanen föra in sina pedipalper, där han har sugit upp spermerna, i honan könsöppning som sitter på undersidan. Sen är det ju praktiskt också att han snabbt kan avlägsna sig efteråt åt ett annat håll än vad honan sitter vänd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon