freya
Har konstaterat att detta[attachment=37035:juni_09_034_copy.jpg]
kanske ändå någon sorts sälg fast bladen serut somm hägg. Stammen ser ut som sälg.
Busken bredvid [attachment=37036:juni_09_035_copy.jpg]
har annorlunda blad på grenen som är i skugga , mycket mörkare och rundade i toppen.
Alla foton jag hittar är av hela träd/buskar eller av blomningen.
Finns det ngn bra sida på nätet med id-bilder av lövträd och buskar??
GunnellF
Ingen av dem är sälg. Den första är nog Hägg, den andra ser ut som Häggmispel av nåt slag.
Bassam
Hej
Om du kan se på Platagen sida , det kan hjälpa dig du ska bara oppna Google och sen skriva Plantagen. H : Bassam
Nauti
Jag tycker inte att det ser ut som hägg. Hägg har två litet mörkare gröna knölar på bladskaftet och har ofta röda fläckar på själva bladen. Även bladformen är annorlunda. Däremot vet jag inte vad det är. Tycker inte att det ser ut som prakthäggmispel heller, den har parallella bladsidor som gör att den får en annan bladform.

Jag har en del bilder liggandes på datorn med blad av olika vanliga trädslag om det är någonting särskilt du vill ha så kan jag lägga upp. Men jag känner tyvärr inte igen någon av dina bilder.
Huggorm
Häggens löv har dessutom tandad kant, och det ser inte ut som det är det på kortet. Men det är otroligt svårt att identifiera träd och buskar med den bladformen, det kan ju vara allt från salix till magnolia. Bättre med lönnar eller ekar, dom har oftast helt egna lövformer smile.gif
Piccante
Annars finns denna billiga bok för endast 69Kr som är bra att ha när man identifierar träd och buskar. Att jämföra bilder på nätet är svårt för det måste vara bra bilder och gärna detaljbilder annars ser man inte det man behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon