jenjen79
vi ska anlägga en sandlåda i trädgården enligt en skiss från en trädgårdsarkitekt. det är ingen låda utan en grop, och runt den ska det vara bärbuskar och backtimjan, totalt ett område på kanske 10-12 m2. har dock börjat fundera på om det verkligen är så smart - för backtimjan drar vad jag förstår till sig väldigt mycket bin och humlor.

vad tycker ni?
finns det andra växter som lämpar sig bättre? jag vill ju att det ska se fint ut men inte att sonen ska sitta mitt i en humlesvärm.
eller är det ingen fara - kan man lita på att insekterna håller sig just vid blommorna och inte över sandlådan?

väldigt tacksam för svar!

kloka_elin
Hur det blir med backtimjan vet jag inte riktigt, men jag har sett något liknande där det växte smultron runt, det var riktigt fint! Så om du väljer bort timjan har du ett alternativ.
Floria
Vi har massor med backtimjan precis vid vår mest använda uteplats, och ett humlebo precis runt kröken. Och - jag kan såklart bara tala för oss- humlorna är inte mer på backtimjanen än på alla andra blommande buskar som finns i närheten. Bredvid vår sandlåda står en stor buske som brukar vara helt full av humlor, men ingen av dem har flugit på dottern. Hon är snart tre och tycker mest bara att de är söta än så länge.
Grå
Har du planer på att ställa trädgårdsarkitekten inför rätta om sonen blir skadad? Isåfall kan du lugnt plantera vad du vill runt sandgropen. Jag hade nog sparkat den gode arkitekten i röven redan när han/hon kom med förslaget.

Frågan är om du verkligen tycker att trädgårdens utformning är så mycket viktigare än pojkens välbefinnande?
Om han springer ut i ett snår och blir stungen av bin, getingar, bränd av humlor eller biten av orm och äspingar så fine, då lär han sig att han inte ska springa ut i snår, för där bor de vilda djuren och de gör vad de måste.

Men här skapar du ett tillhåll för dem på en plats där du tänker sätta honom att leka?

Ungar växer upp oändligt mycket fortare än man tror -om bara några år är han inte ett skit intresserad av sandlådan längre. hade jag varit du så hade jag väntat med att plantera och låta pojken leka ifred.
ljusgröna fingret
En liten praktisk detalj... räkna med mycket sand runt om din grop. Allt stannar inte i gropen. Vi har lagt sten runt sandlådan och det är mycket praktiskt. Så om och vad du än planterar håll ett "säkerhetsavstånd" på en ½ meter för det är inte lätt att ösa tillbaka från gräs än mindre från en planta. Och gör en stor grop för det är så mycket roligare med en större sandlåda där fler får plats och vägarna kan få vindla iväg lite. Mina killar älskar sin låda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon