Thé
Ja, då var jag hemma igen från Englandsresan som avslutades med ett snabbt besök på David Austin Roses i Albrighton. Regnet hängde i luften och det varnades för skyfall och åskväder, men vi anlände runt fem över nio på morgonen och klarade oss undan regnet. Det var inte särskilt många besökare där så dags, och det var trevligt att gå runt ensam.

På ungefär två timmar sprang jag runt med min man i släptåg, "fota den där", "fota hela så att man ser hur den hänger" och liknande instruktioner delade jag ut medan jag skrev upp namnet på rosen och han tog bilden. Det hela var rätt effektivt och ett måste för att hinna med.

Jag vet inte riktigt hur pigga dofterna var i det tryckande, mulna vädret, men jag gav ganska snart upp ambitionen att notera doft. Istället gick jag in för att "välja", och helt enkelt se vilka rosor som stack ut ur mängden och föll mig på läppen.

Det första jag såg från parkeringen, nämligen odlingen, var jag tvungen att gå fram och fotografera:

Därefter gick vi in i visningsträdgården och jag tänkte visa lite bilder på olika rosor jag fastnade för. Jag tar även med en del som jag aldrig hört talas om, det kan vara lite roligt för er också, kanske.

Jag börjar med en av de största favoriterna, en ros jag aldrig hade vetat om att jag "måste" ha om jag inte hade åkt och sett den i verkligheten:

Scarborough Fair
Den var bara helt förtjusande! På bilderna man ser när man letar liknar den förstås så många andra, men jag föll verkligen för den.

En annan klockren favorit blev Buttercup, som jag aldrig hört talas om. Den måste jag ha!

Lite liknande i blommans uppbyggnad var Windflower, som jag tyckte var riktigt söt:

Och ytterligare en som bara är halvfylld:

The Herbalist

En annan ros jag aldrig hört talas om var Marinette, som jag blev väldigt sugen på:

Här kommer en närbild på den:

Bland de vita rosorna hittade jag Claire Austin, men den var egentligen inte vit, utan krämfärgad åt det gula hållet med rosa toner:

Fair Bianca, som jag heller aldrig hört talas om, var vitare:

Men min favorit bland de "vita" blev nog Lichfield Angel, som hade riktigt stora, ljuvliga blommor med en svag, svag dragning åt gult:

Den hade svårt att hålla huvudet uppe, men det förlåter jag den, det störde mig inte det minsta, kanske på grund av överdådet av blommor.

Det verkar som om det inte går att lägga till fler bilder nu whist.gif så jag får ta ytterligare några senare.

svennis
Kul o se! Tack för det. thanks.gif
Man får ju följa med o se vad som händer
stennie
thanks.gif för härliga bilder, ser fram emot flera!
Vilken härlig dag det måste ha varit!
Kajsa
Hela fält med Austinrosor åh vad härligt, en dag ska jag göra en lång Englands resa med rosor och rosor.
Tack för fina bilder.
Ezereht
Clair austin har jag kikat på för den har bolliga blommor smile.gif Jättefin!! Men scarbourough fair var ju "to die for". Oj vad fina bilder!! Tack snälla Thé för allt ögongodis!!
Pernilla & Lars
Vilka underbart härliga bilder, jag förstår att du är nöjd med resan yes.gif

Ser fram emot fortsättningen på serien.

smiley_small_hug.gif
Thé
Tack alla för era kommentarer!

Då lägger jag in några bilder till här.

En annan som hade svårt att hålla huvudet uppe var Lady of Megginch, som hade så gigantiska blommor att jag nästan aldrig sett deras like:

För att nämna ännu en "okändis" måste jag visa Tamora, som hade mycket vacker färg:

Och så avslutar jag med ett par vyer:

Jag har nog aldrig sett ett sådant överdåd. Jag kan rekommendera ett besök!
Christina i Taxinge~
Tack för att du delar med dig av de underbara bilderna!!!
Jag föll faktiskt mest för "vy-bilderna" - det är nästan vulgovarning på så många rosblommor på så liten yta!
Men helt UNDERBART!!!

'Scarborough Fair' har jag - den är ljuvligt pärlemorliknande i blomman! Om du får möjlighet - köp den!!!

Detta är min 'SF' på båda bilderna, men tagna i olika ljus och olika månader:

[attachment=37105:96_1121286360_scar.jpg]

[attachment=37106:96_11276...rborough.jpg]

I år är den tyvärr en av de rosor som tagit mest stryk under vintern - vet ej varför, den har varit såååå tålig tidigare år.
Men visst, den lever fortfarande och jag har haft den i 4-5(?) år nu!

Lilla Sibirien
Tack för att du delar med dig, härligt med så fina bilder. Vilken fin resa du har gjort, blir nästan lite avundsjuk.
Tamora, tyckte jag var en riktig snygging även Scarborough Fair är det där lilla extra.
Hur många rosor utökades din trädgård med efter en sån fin resa.

Tack för de fina bilderna.
Thé
Tack alla för de snälla kommentarerna!

Lilla Sibirien, min trädgård har inte utökats än, men till hösten ska jag börja plantera igen. Jag hade tänkt köpa ett par av rosorna som jag inte sett här hemma, men alla jag hade kryssat för var slut i kruka och gick bara att beställa som barrotade, så min man drog en suck av lättnad över att slippa samsas med rosor på flyget och jag fick mer tid för att tänka och välja.

Två som är självklara är Scarborough Fair och Buttercup - sedan får vi se hur det går med resten. Det finns många som ligger bra till naughty.gif
strandskatan
Jättekul att se! Föll pladask för "Buttercup"!
AnnammA
Underbara bilder, Thé!
(Och du, mina första blommor på "Albertine" slog ut i dag...Apropå, apropå...)
Thé
CITAT (AnnammA @ 29-06-2009, 23:17) *
Underbara bilder, Thé!
(Och du, mina första blommor på "Albertine" slog ut i dag...Apropå, apropå...)

Min Albertine hade börjat så smått när jag kom hem, och nu ser den snart ut att spricka av alla knoppar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon