mlg05
Tjena

Jag kom nyligen hem från Kreta med en "egenplockad" citron. Då slog mig tanken att det hade varit roligt att så en kärna från denna frukt och att på sikt kanske kunna utvinna egna citroner från detta träd.

Är detta möjligt ?
Hur gör jag ?
GÖr jag likadant om jag vill så apelsiner, lime m.fl ?

Jag är lycklig innehavare av ett uterum i söderläge och bor i södra Halland.

Tack på förhand för ALLA konstruktiva svar!
lindbergmattias@yahoo.se
andreas i uppsala
stoppa ner kärnorna i en kruka med vanlig blomjord vattna och efter någon vecka(eller två) så borde den kommit upp.citrus gror mycket snabbt och det är svårt att inte få upp nåt.

citrusen moste först och främst blomma.om man går runt med en pensel o leker bi så borde du nog få några citroner efeter ett tag men det värsta med citrus(från kärna) är att det tar upp till 7år ibland upp till 20 år innan den börjar blomma.För att den ska blomma så måste den stå svalt på vintern och ljust(+7-13grader) (och fuktigt)
Citrus trivs bäst i sur jord.

södra halland.hmm... kan det vara halmstad?
(till bringade 6 av mina 14 år där) biggrin.gif
mlg05
Jo, Halmstad är riktigt. Om man vill odla citrus men inte från kärna, vad har man då för val? Köpa färdig planta är inte så kul. Finns det sticklingar att få tag på ?
Åsa K, zon 1
mlg05 laugh.gif

Du kan få sticklingar av mej till våren som du får rota själv.

Jag har ett äldre citronträd som blommar och bär massor av frukt (måste alltid gallra) det har jag tagit sticklingar av och rotat i vatten, lätt som en plätt. Men jag har inga rotade nu. Frukterna har lite konstig knölig form wink.gif men är utmärkta i smak.

Om du hör av dej i vår så kan jag skicka sticklingar, bor ovanför Varberg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon