Full version: Klara av värmen ?
Jordgubbe
Härligt att solen och värmen äntligen kommit (särskilt för oss med egna trädgårdar och som odlar egen mat). Men ibland kan det bli för mycket av det goda, nästan kvavt både ute och inne. De senaste dagarna har jag varit sugen på de mest konstiga saker (ibland sött och ibland salt) ätit mycket och druckit kopiösa mängder vatten. Antar att det går åt en del energi i värmen. Ibland kan det hända att jag "tuppar av". Orkar inte med de sena TV-deckarna som jag så gärna vill se.

Nu tänkte jag höra med er andra på forumet om era erfarenheter och om ni har några bra tips/huskurer :-).
Pote2illa
[size="4"][/size]Om det är mycket varmt svettas man och förlorar vätska. Dricker man för att få svalka späder man ut kroppsvätskorna. Därmed sjunker den naturliga halten av salt och socker bl a. Jag tror då att det är bra att tillföra lite extra mineraler t ex äta en salt sillbit och dricka lite sött Rätta mig om jag har fel.
sweatingbullets.gif
Platinum
CITAT (Jordgubbe @ 27-06-2009, 20:13) *
Härligt att solen och värmen äntligen kommit (särskilt för oss med egna trädgårdar och som odlar egen mat). Men ibland kan det bli för mycket av det goda, nästan kvavt både ute och inne. De senaste dagarna har jag varit sugen på de mest konstiga saker (ibland sött och ibland salt) ätit mycket och druckit kopiösa mängder vatten. Antar att det går åt en del energi i värmen. Ibland kan det hända att jag "tuppar av". Orkar inte med de sena TV-deckarna som jag så gärna vill se.

Nu tänkte jag höra med er andra på forumet om era erfarenheter och om ni har några bra tips/huskurer :-).

Dricka vatten i massor är A och O, ska man dricka 2L/dag annars så är 4-5L minumum åtminstone för mig så kan få som solstingsmigrän.
Bada ute i kallvatten, å, sjö, pool, vattenspridare eller vad som finns till hands.
Glass i stora lass.
...senare på kvällen kan en iskall öl gå bra också.

Att salta lite extra på maten skadar inte heller när det är tokvarmt.
Motti
minimal klädsel hålla sig i skuggan och bara hålla sig stilla giggle.gif Säger jag som kokar trots att jag hållit mig i skuggan i dag flirting.gif Hade man haft plats i kylskåpet skulle jag nog bsuttit där en stund rotfl.gif
Jordgubbe
Tack alla för svar hitils. Egentligen är det rätt logiska saker som man lärt sig sedan barnsben men ändå när hettan och värmen slår till kan man bli som "maktlös". Är det då så konstigt att det känns så "förlösande" när det tornar upp sig mörka moln på himlen, mullrar och åskar och bara vräker ned vatten. Det blir med ens så friskt ute.

En källare hade inte varit fel (min garderob är mitt svalaste ställe). Därnäst badrummet men inget badkar. Dåligt med sommarkläder också (inte behövts åren innan + gått ned i vikt).

Idag hade jag tänkt att försöka vara ute och ta tillvara på det sista lilla av helgen. Ladda upp med en bit saltgurka och åka iväg på en liten söndagsutflykt och spela minigolf.

Fyll gärna på med mer tips. Gillar ni kalla drinkar så kanske en lassi (yoghurtdrink) vore någonting att prova. Finns otaliga varianter av recept men grundprincipen är man att späder ut yoghurt med vatten och smaksätter med det som man tycker om.
Christoffer
Att gå in i plantskolornas snittblommeavdelningkan vara en otrolig upplevelse heta dagar smile.gif

Annars kör jag ibland med en sådan där pytteliten minifläkt på batteri, som man kan ha med sig
överallt. Och så dricker jag vatten med lite äppelcidervinäger i (innerhåller mineraler som man
svettas ut, främst kalium), men glöm inte att spola bort det sura från tänderna sedan.
Kaffe är inte bra när man förlorar vätska, men jag kan inte alltid låta bli kaffet, speciellt inte när
jag fastnat för Kahls.

Fläkt på under natten är skönt.

Kylskåpskallt vatten med gurka i känns svalkande.

skogstroll
jag ska skaffa en fläkt jag med puh... har gjort myntavatten med min marockanska mynta som spridit sig lite hejdlöst i rabatten whistling.gif suttit i skuggan och läst en deckare och tagit en öl... oj vad skönt
Alexander-VG-zon3
är det riktigt hett så tar jag istället på mig täckande kläder dock ljusa och luftiga. inne så täcker jag för där solen kommer åt och sitter med täcke på mig ev fläkt och kallt att dricka.

medelvarmt - så lätta kläder som möjligt - shorts och tshirt eller linne och dricker så mycket jag kan och inte äta allt för mastiga middagar och efterrätter.
mamamaggan
En stor kanna med syrlig flädersaft med is i står i kylskåpet och när den är urdrucken gör jag en ny.

Stänger fönstren och har persiennerna nere för att stänga värmen ute . Har inne - ute termometer så jag ser när det blir svalare ute än inne , då öppnas fönstrena igen.

Men i dag är det drygt 29 grader i skuggan och drygt 40 i solen så det är svårt att få någon svalka. Har drygt 25 grader inne och det får man väl vara nöjd med.

När vi är i sommarstugan så brukar min man spola vatten på taket när det är så här hett. Blir en helt annan luft inne då , jätteskönt .
Christa
Jag hade väldigt ont av värme tidigare och då brukade jag vira en blöt handduk runt halsen. Det går stora blodkärl där och man känner sig piggare.

Ibland doppade jag en t-shirt i vatten och drog den på mig men det är inte så behagligt.
Jordgubbe
En sak som jag fick en sån instinktiv längtan efter i värmen var en tallrik pommes (lite ketchup) kolsyrat kallt vatten och pizzasallad. Så gick och åt det samt läste dagens tidning. Det smakade riktigt bra. Annars kan det vara lite svårt när det gäller snabbmat att kunna variera maten utifall att man äter det ofta.

Hade fått punka på bakhjulet på cykeln och det är väl inte omöjligt att däcken tagit stryk av värmen så det var nog rätt att muntra upp sig med något gott efter golfrundan.
Snöflinga
Ett stort parasoll som jag viker ned, sätter på vattenspridaren och låter dropparna falla ner på parasollet. Sitter under och njuter av svalkan med något kallt i glaset och en bra bok happy.gif
Bordsfläkt inne är skönt .... Promenerar tidigt på morgonen och jobbar i trädgår'n tills solen hinner fatt skuggan. Kvällar efter 21 känns också bra att vara ute smile.gif
mamamaggan
Tack för tipset om en blöt handduk , den har jag provat i dag med bra resultat.
pejori
CITAT (Motti @ 28-06-2009, 01:18) *
minimal klädsel hålla sig i skuggan och bara hålla sig stilla giggle.gif Säger jag som kokar trots att jag hållit mig i skuggan i dag flirting.gif Hade man haft plats i kylskåpet skulle jag nog bsuttit där en stund rotfl.gif

Så gör jag med...Sitter i skuggan...
En bra bok och en liten fläkt på bordet, så trivs jag ypperligt i värmen. giggle.gif
Inte får jag mycket gjort, men det tar jag på kvällen, när det blir lite svalare. rolleyes.gif
Amaryllis
Mitt sovrum har fönster som vetter mot syd/sydväst och därför gassar solen på nonstop (från kl 12 - 19). På vintrarna är det 18 - 20 grader. Men under soliga somrar är det 30 - 32°C på eftermiddagarna, och på kvällarna är det 28°C, även fast jag har fönstren öppna och persiennerna helt nerdragna. Det är mycket obehagligt att sova så här. Tips på hur man kan "svala" till det mottages tacksamt!
zissi
Min grabb satt nyss här med en vanlig duschflaska (som jag har när jag stryker) med iskallt vatten i och duschade både mig och sig själv. Svalkade rätt så skönt. Kanske inget som hjälper en hel natt men för stunden i alla fall.
henriks
CITAT (Amaryllis @ 28-06-2009, 22:04) *
Mitt sovrum har fönster som vetter mot syd/sydväst och därför gassar solen på nonstop (från kl 12 - 19). På vintrarna är det 18 - 20 grader. Men under soliga somrar är det 30 - 32°C på eftermiddagarna, och på kvällarna är det 28°C, även fast jag har fönstren öppna och persiennerna helt nerdragna. Det är mycket obehagligt att sova så här. Tips på hur man kan "svala" till det mottages tacksamt!

Häng för fönstret på utsidan istället för persien på insidan - då har du redan "släppt in" värmen

markis eller varför inte skuggväv/segelduk
henriks
Annars finns det ett idiotsäkert sätt: skaffa komfortkyla i huset... VILL HA!

Jag håller på och experimenterar lite och tänker ta ventilationsluften från ett rör nedgrävt i marken och hoppas på att det skall hjälpa till att jämna ut temperaturen lite - har inte kopplat in aggregatet än, så jag vet inte om det räcker för att sänka temperaturen i huset, men provade med en fläkt och satte en termometer i varje ände av röret - men 23 grader in blev det 15-16 grader ut, så det lär ju vara bättre än inget i alla fall!
Bengalow
Ett bra sätt att svalka ner sig till natten är att duscha innan sänggåendet, ta ett par droppar Vademecum i handen och gnida in sig medan man är våt, och sedan självtorka. Man kan t.o.m. komma till att frysa i värmen!!
Betty
CITAT (Amaryllis @ 28-06-2009, 22:04) *

Stäng ute värmen! - ha fönstret stängt på dan när solen gassar på det. Skapa korsdrag till kvällen om det går. Annars så kan man ju alltid köpa en mobil AC, såg att Ö&B säljer sådana för 3000:- just nu... några 1000 billigare blir det att köpa en bordsfläkt och ställa den framför öppet fönster under kvällen och natten.
Biggan_
CITAT (Christa @ 28-06-2009, 15:00) *
Jag hade väldigt ont av värme tidigare och då brukade jag vira en blöt handduk runt halsen. Det går stora blodkärl där och man känner sig piggare.

Det var ett bra tips! thanks.gif
Skruttis
Ingen huskur men ändå ett tips.
Känner man av vätskebrist så finns det jättebra brustabletter (vätskeersättning) på Apoteket som heter Resorb.
Myosotis
Jag går upp kl. 4 för att vädra varje morgon (skulle vilja vädra hela natten men är rädd för tjuvar). Stänger alla fönstrar och dörrar ca. kl. 6, drar för gardinerna mot öster (senare mot söder och väster). På så sätt kan jag hålla en komfortabel temperatur inomhus, beroende på natttemperaturen är det kanske 13-16° inne på morgonen, det brukar inte bli över 20° förrän framåt kvällen och som högst 21-22° och då är det samma temperatur ute och man kan öpnna igen. Använder inte ugnen. Tar promenader och rensar lite ogräs samt vattnar som en galning på morgonen, sen håller jag mig inne. På kvällarna är det för mycket knott för att kunna vara ute. Sammanfattningsvis är jag varm, väldigt trött, rastlös och less på det här men jag har i alla fall inte fått värmeslag än.
Förresten har jag hört att man INTE ska duscha kallt eller dricka iskallt när det är för varmt. Det känns bra just då men sedan blir man ännu varmare. Dricka varmt vägrar jag men rumstempererat vatten är bra.
Idag ska jag passa på att titta på inspelade tv-program och kanske en långfilm som jag aldrig har tid och ro att titta på annars. [attachment=37179:g_hn.gif]
Amaryllis
Jag gillar värmen ute. Men hur mycket jag än stänger ute solen och värmen går temperaturen alltid strax över 30 grader inomhus. Nu har jag även en ganska stor bordsfläkt på. Men temperaturen vägrar sjunka (det är 29,9°) sad.gif
Farbror Blå
Jag lider inte alls av hettan, men då badar jag också i sjön varje dag, såklart, ett måste för att kyla ned kroppen. Sedan gäller det att vädra huset så att luften kan cirkulera därinne. Korsdragar alltid på kvällen så temperaturen blir hävlig inomhus=)
Dilara
CITAT (Amaryllis @ 29-06-2009, 21:21) *
Jag gillar värmen ute. Men hur mycket jag än stänger ute solen och värmen går temperaturen alltid strax över 30 grader inomhus. Nu har jag även en ganska stor bordsfläkt på. Men temperaturen vägrar sjunka (det är 29,9°) sad.gif

Som sagt, fortsätt hålla ute värmen genom att stänga fönster och dörrar, men öppna dem helt när "solen" lämnat fönstrena på kvällen för att få lite korsdrag.
Bengalow
Ett par glas kallt vitvin pr timme och allt är ljummet....! Hettan dunstar liksom.
Motti
Man vill ju inte knäcka någon confused.gif men vi har ju sjötomt med egen strand !så skugga många svalkande bad och lite Sangria crazy.gif även en hemmafru måste ju få ha semester rolleyes.gif Grovstädningen är lagd på hyllan !den spara vi till regniga dagar,fast tvätta måste man ju fast man atgit halvsemester giggle.gif och så måste man ju laga mat till gubben confused.gif eller.
Farbror Blå
CITAT (Motti @ 29-06-2009, 23:09) *
Man vill ju inte knäcka någon confused.gif men vi har ju sjötomt med egen strand !så skugga många svalkande bad och lite Sangria crazy.gif även en hemmafru måste ju få ha semester rolleyes.gif Grovstädningen är lagd på hyllan !den spara vi till regniga dagar,fast tvätta måste man ju fast man atgit halvsemester giggle.gif och så måste man ju laga mat till gubben confused.gif eller.

Helt fel !
Gubben lagar maten och bär sen ut den och äter den hos dej och ni dricker varsitt glas vid stranden?
Motti
Jo det låter det giggle.gif fast gubben jobbar en vecka till och vill ha mat med sig varje dag,fast i kväll stog jag inte vid spisen whistling.gif han fick ta sig själv för jag var hos grannen från Stockholm och drack ett glas rött giggle.gif Jag protesterade lite i dag för jag har haft folk här i mat hela helgen !mat disk fika i ett så nu tyckte jag att det var min tur att slappa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon