Full version: Hönsgödsel
rådis
Är ny i detta med att odla och undrar om någon vet hur jag ska använda all Hönsgödsel som blir efter mina hönor? förstår det som att det är väldigt starkt. använde det på mina Änglatrumpeter/hallonbuskar och Pelargonier förra året men fick bara en massa blad, vackert iof men inte riktigt min tanke g.gif Ps. Hallonplantorna dog förresten... sad.gif
Preussen
först och främst, jag avundas dig. själv har jag för lite gödsel att tillgå.

lägg det på kompost eller dryga ut det med kompostjord så att det inte blir så starkt.
använd det till djupbäddar.
lägg lite i vattenkannan och göd med vattnet. 1/10 skulle funka.

KURT
Det fungerar även utmärkt på gräsmattan, men även då är det bäst om det är upplöst i vatten eller i samband med kraftigt med regn, så att det inte bränner.
Källtorpet L&T
hönsgödsel innehåller mycket Kväve (N)..
kväve gödsling gör att växterna bildar, just som du skriver, mycket bladmassa, dock beroende på när under växtsäsongen du gödslar..
om man håller sig lite lugn och väntar till växterna har satt blomknoppar/anlag och gödslar då så förstärker man blommningen..

som föregående har skrivit så går det alldeles utmärkt att göra "gödselvatten" genom att låta gödsel ligga i vatten och dra..
men är du kräsmagad och känslig för starka lukter så ska du nog låta bli, för det luktar, vill jag lova..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon