mariamlycke
27-06-2009, 19:25
Fick just nys om att tidlösa är en mycket giftig växt, och jag är relativt säker på att vi har den i trädgården. Bladen kommer tidigt, är stora, blanka och kraftiga, nu har de börjat vissna ner och på hösten kommer lila krokusliknande blommor.
Bör jag ta bort dessa? Är hela växten giftig? Hjälp tack!!
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2009, 19:36
Väldigt många trädgårdsväxter är giftiga och det finns massor av giftiga växter i naturen, få av dessa har något som lockar till förtäring. Det har inte skett några förgiftningar från växter i modern tid (ifall man inte räknar de tonåringar som testar röka, göra te av div. olika växter för att de läöst på nätet att man kan använda dem som droger) att jämföra med de ca 200barn som varje år skadas av tändvätska så NEJ jag tycker inte att du behöver gräva upp tidlösa och allt annat som är giftigt i trädgården.
mariamlycke
27-06-2009, 20:42
Tack, vad klok du är
AnneMysan
27-06-2009, 20:49
Har också Tidlösa i rabatten. Inte ens tänkt på att den kan vara giftig, så det bryr jag mig inte om. Håller med Åsa, om att så många giftiga växter det finns, både inne och ute, och inte hör man att det tagit livet av någon.
Är ju så vacker när den blommar sent på hösten, så inget att oroa sig för. Bara njut.
Väldigt många har till exempel stormhatt i sin trädgård. Men hur många vet att den är en av våra allra giftigaste växter? Man kan utvinna ett nervförlamande gift som heter Akonitin ur växten, och mot det finns ingen bot...
Liljekonvalj, tibast, gullregn, idegran... listan kan bli lång. Men som Åsa säger - det finns andra betydligt större risker med att vistas utomhus så låt växterna vara kvar! (Men att vara medveten om att de är giftiga är ju inte fel...)
nykomling
31-05-2011, 20:59
om blommorna är giftiga för oss. är dom giftiga för rådjuren? tro?
ingrids
31-05-2011, 22:43
Det som är giftigt för människor är inte nödvändigtvis giftigt för djur eller tvärtom - gäller ett antal växter och inte minst choklad.
Jubbe063
03-06-2011, 15:40
CITAT (nykomling @ 31-05-2011, 21:59)

om blommorna är giftiga för oss. är dom giftiga för rådjuren? tro?
Hur de påverkar rådjur vet ingen, för rådjur äter inte Tidlösa, de luktar alldeles förfärligt illa skulle jag tro. har sett rådjur vara framme och nosa på växten men inte en enda gång har de smakat på den.
kerstin z5-6
03-06-2011, 17:31
Nej! ta inte bort den..de "beskedliga krukväxten "prickblad", diskmedel mm ställer till mer skada är växter i trädgården.Som sagt i modern tid inga fall.De flesta giftiga växter smakar dessutom urrrk..
Mårbacka
03-06-2011, 19:05
Tidlösa är giftiga, men notera att de är giftiga ifall du förtär dem med flit.
Överbölingen
03-06-2011, 23:13
Hur många barn har käkat Aconitum? Liljekonvaljefrökapslar. Potatisfrökapslar? Bladen av dessa?
Däremot så rekommenderar jag rundvandringar med barn och barnbarn i trädgården när det är läge för det. Oftast tycker de att det är helt fantastiskt. Berätta om vad som är farligt, vad som är kuriosa, vad som är viktigt och glöm inte växtnamnen. Både de riktiga och vad vi kallardem för. Barnen snappar enormt fort. Visa ochberätta är a & om de skall förstå den spännande trädgården.
Giftiga växter finns överallt. Lär barnen det du vet och krydda med det positva.
Yngste sonen sá vid något tillfälle –Den svampen skall du inte ta, den känner inte mamma igen!
Giftighetsoron är överdriven. Lär u tfarligheterna i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.