Full version: Kantareller
Åsa, mälardalen zon 2
De första små kantarellerna hittade jag idag men skogen är ju redan jättetorr och inget regn väntas inom den närmsta framtiden så det kanske dröjer tills jag hittar flera.
ingrid fuxwall
Vi har plockat snart i en vecka men bara små saker som Xera ska ha att träna på - vi går kantarellsök. Men när jag tittade igenom fickorna och påsarna så satte jag husse i arbete och det resulterade i två goda smörgåsar var - givetvis har vi svamp kvar som hunden ska träna med
Red Top
På vår tomt har ett antal champinjoner stuckit upp hatten, för att så fort värmen kom, torka bort.

De brukar vanligtvis komma först på hösten.

Platinum
Hur långt söderut bor ni? Här börjar de ju komma precis innan skolarna börjar igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns flera olika sorters kantareller nu är det de små knubbiga sommarkantarellerna och de kan ofta komma så tidigt som strax efter midsommar här i stockholmstrakten (+enligt svampguiden kan det dyka upp kantareller i gästrikland i juni, det finns inte så många rapporter från gästrikland men det är några som år 2007 rapporterade in kantarellfynd i gästrikland i slutet av juni)
Platinum
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-06-2009, 23:20) *
Det finns flera olika sorters kantareller nu är det de små knubbiga sommarkantarellerna och de kan ofta komma så tidigt som strax efter midsommar här i stockholmstrakten (+enligt svampguiden kan det dyka upp kantareller i gästrikland i juni, det finns inte så många rapporter från gästrikland men det är några som år 2007 rapporterade in kantarellfynd i gästrikland i slutet av juni)

Oki, det är som med kallisar(Karl-Johan) då att det kommer en babyvåg sen kommer den riktiga säsongen? Bara att jag missat baby-kantarell vågen alltid då, ingen fara jag har mina ställen smile.gif
KURT
CITAT (Platinum @ 27-06-2009, 21:42) *
Hur långt söderut bor ni? Här börjar de ju komma precis innan skolarna börjar igen.

Det har inte så mycket med breddgrader att göra. Det gäller att gå i rätt sorts skog, de första kantarellerna kommer i lövskog eller på solexponerade ytor, i barrskog kommer de alltid senare oavsett vart i Sverige det är.

Det har ju t ex plockats Karl Johan utanför Lycksele redan

http://svampguiden.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon