Full version: Dyslexier
blomkronan
Jag har inte gjort någon utredning!!! Men jag är inte dum!!! Jag förstår att jag har dyslexi...
När jag var liten och gick i skolan sa en lärare till mig att jag var ordblind...

Finns det någon på odla... som oxå är ordblind?? att bolla tankar med...
Irene_L
Jag är inte dyslexier men kände att jag ville skicka en kram till dig smiley_small_hug.gif
Du är absolut INTE dum......kämpa på tjejen!!! kram2.gif
Lady Hamilton
Nä naturligtvis är du inte du inte dum. kompiskram.gif Jag har har problem med stavning, glömmer ofta bokstäver. Ser inte det själv OM jag inte läser igenom min text NOGA. Däremot så ser jag direkt på andras skrift när det fatts bokstäver.
emmas matte
Är inte dyslektiker, men har många bekanta som har problem med ordblindhet....Ingen av dom är dumma, de bara läser och skriver inte så bra.. Ha det bra, och om folk inte begriper att det är inget som du kan göra åt , ...så är det dom som inte förstår, som kanske är lite dumma...inte du unsure.gif wink.gif
andersen
CITAT (blomkronan @ 28-06-2009, 01:41) *
Jag har inte gjort någon utredning!!! Men jag är inte dum!!! Jag förstår att jag har dyslexi...
När jag var liten och gick i skolan sa en lärare till mig att jag var ordblind...

Ja jag är åxå ordblind,har kämpat med det i hela mitt liv, och det har blivit mycket bättre med åren. Jag blev tvungen att skriva och läsa i mitt arbete,många gånger när jag skrev ett brev så fick jag riva det på slutet för i mitt fall så innebär dyslexi att jag byter ut ord som jag inte kan stava till, och tar ett annat ord som betyder ungefär samma sak, men då blir det ju inte samma innerhåll som jag hadde tänkt mej.

Ordblindhet är nog ärfligt min far har det flera syskon har åxå problem.
Dag
Jeg har utredet og arbeidet med dyslektikere i mange år og VET at det ikke har noe med intelligens å gjøre.
Dyslektikere er et snitt av befolkningen hva evner angår. Mange av verdenshistoriens meste kjente og mange av dagens professorer, er dyslekikere.
Ca. 20 % av alle har små eller store lese-skrivevansker. Bare et sted mellom 1 og 3 % er dyslektikere.
Går man som voksen og tenker mye på om man er dyslektiker eller ikke, kan det være godt å få det bekreftet eller avsannet. Derfor kan det være klokt å få det utredet, og selv som voksen, kan man etter en utredning få hjelp og gode råd.

På det norske forumet "Forum for hagegale" er det mange dyslektikere som forteller at de er det og som deltar med glede på forumet. Det viktigste for en dyslektiker er å ivareta gleden ved å lese og skrive - i det hele tatt - det å uttrykke seg. Og da får det ikke hjelpe at det av og til kommer mange feil - det får de andre bare finne seg i.

Så bare stå på fortsatt, Blomkronan yes.gif

hilsen Dag
pejori
CITAT (blomkronan @ 28-06-2009, 01:41) *

Vem har påstått att du är dum????
Jag kan väl säga...Välkommen i klubben. tummenupp.gif
Är också dyslexiker och har haft stora problem, framför allt i skolåldern. kompiskram.gif
På den tiden, var man dum och obildbar, som min lärare sa, och skolan var en plåga.

På "Gamla dar" tog jag och gjorde om min skolgång på komvux och fick min mentala hämd, mot alla som då sa, hon kommer aldrig att bli något.

Låt ingen få dig att tro att du är dum, enbart för att du har stavningsproblem eller bristande läsförståelse... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Stuvstamorsan
Det är ju rätt vanligt med dyslexi och är ärftligt. Kungen och Prinsessan Victoria är ju lite av frontfigurer när det gäller dyslexi.

Men det är ju jäkligt konstigt att de sätter ett sånt krångligt ord på en sådan sjukdom. Egentligen. Jag menar, hur många kan stava eller uttala det även om man inte är dyslektiker?

En av mina kompisar har det och hon har ett skrivjobb. Hon gör så att hon skriver ner allt hon vill säga i mailet och det brukar bli en lång harrang av ord.
Sen läser hon igenom och stavar av. Sätter punkter och rättar stavfel om hon ser. Hon liksom andas igenom texten.
På detta sätt brukar det bli mycket lättare att läsa och ta till sig texten.
Sen skriver ju alla stavfel, men jag tycker inte att man bryr sig om man ser nåt.

VÅGA ta till ordet! För du har lika mycket att säga som alla andra.

blomkronan
Att ha skriv och lässvårighet har jag lärt mig leva med... smile.gif Det är ju så mycket lättare nu när det finns datorer... När jag gick i skolan hade vi maskinskrivning... då var det värre! då fick man använda mycket tipex giggle.gif

Jag har faktiskt jobbat som VD sekriterare i fyra år och det fungera för det var många mallar man hade samt datorn rättstava åt mig:)

Det jag tycker är värst är siffror. När någon läser upp en sifferkombination typ telefon nummer så måste jag hela tiden be folk säga en siffra i taget för att det ska bli rätt, det kan bli fel ändå!!! Jag förstår mig inte på min hjärna då... jag kan säga en siffra högt upprepar vad personen säger, men skriver en annan confused.gif .

Man talar om att dysletriker vänder på bokstäver, men jag vänder på siffror!

På jobbet jag har nu, är det nog jobbigast... alla modellbetäckningar som mina kollegor kan utantill, men inte jag! - Du borde kunna dom nu efter så många år... säger dom. Ja visst kan jag en del men dom byter modellbetäckning lagom till jag har lärt mig den!

Dag
Du har rätt man kanske ska gå och få det uträtt så man inte går omkring och tror att man är dysletriker och så är man bara allmänt snurrig giggle.gif

andersen
Hur har du det med siffror... känner du igen det jag beskriver?

mamamaggan
Har inte dyslexi men vill bara säga att du ska stå på dig !!

Har en kompis som är lärare och hon brukar säga att det finns inga dumma människor , bara oupplysta. I det här fallet så är det de som kallar en som har dyslexi för dum som är otroligt oupplysta !!

Det är de som har problem , inte du , eftersom de inte kan , eller vill , förstå hur du har det . Undrar om de säger till en som t ex har en sjukdom som gör att de sitter i rullstol att de är för dumma för att lära sig gå ?

blomkronan
CITAT (Stuvstamorsan @ 28-06-2009, 10:57) *
Det är ju rätt vanligt med dyslexi och är ärftligt. Kungen och Prinsessan Victoria är ju lite av frontfigurer när det gäller dyslexi.

Men det är ju jäkligt konstigt att de sätter ett sånt krångligt ord på en sådan sjukdom. Egentligen. Jag menar, hur många kan stava eller uttala det även om man inte är dyslektiker?

En av mina kompisar har det och hon har ett skrivjobb. Hon gör så att hon skriver ner allt hon vill säga i mailet och det brukar bli en lång harrang av ord.
Sen läser hon igenom och stavar av. Sätter punkter och rättar stavfel om hon ser. Hon liksom andas igenom texten.
På detta sätt brukar det bli mycket lättare att läsa och ta till sig texten.
Sen skriver ju alla stavfel, men jag tycker inte att man bryr sig om man ser nåt.

VÅGA ta till ordet! För du har lika mycket att säga som alla andra.

Ja det har jag hört att kungen ska vara dysletriker, och som du säger hur kan man döpa "sjukdomen" till ett så svårt ord!! blush.gif

Jag känner igen mig i vad du säger om din kompis... jag får göra samma sak. Som här på odla... det tar ett tag för mig att skriva ett inlägg för jag krånglar med orden så mycket, så jag får gå igenom texten ett par gånger innan jag trycker på skicka... och alla gör stavfel som du säger, men jag tycker inte att det är något problem att stava på datorn.

Det är när jag ska skriva "diktamen" Man står med en kund och ska anteckna vad han eller hon säger... DET är problemet och pinsamt för dom står och råstirrar på pappret när jag skriver fel!
pejori
Det är lika vanligt med sifferblindhet, som med ordblindhet... tummenupp.gif
Jag är kass på ord och stavning, men en djäkel på siffror.. giggle.gif
Som så många andra, lärde jag med att memorera ord och stavning, för läsa dom gick inte... -cry-.gif
Övning ger färdighet sägs det och det stämmer.
Så man kan träna upp mycket genom att traggla och traggla om och om igen, när det gäller ord och stavning.
siffror är värre att träna, då dom inte har en given plats. blush.gif
blomkronan
CITAT (mamamaggan @ 28-06-2009, 11:07) *
Har inte dyslexi men vill bara säga att du ska stå på dig !!

Har en kompis som är lärare och hon brukar säga att det finns inga dumma människor , bara oupplysta. I det här fallet så är det de som kallar en som har dyslexi för dum som är otroligt oupplysta !!

Det är de som har problem , inte du , eftersom de inte kan , eller vill , förstå hur du har det . Undrar om de säger till en som t ex har en sjukdom som gör att de sitter i rullstol att de är för dumma för att lära sig gå ?

Till saken hör att jag inte sagt till någon på jobbet att jag har det här problemet, och det kanske är ett problem isäg... det är ju inte lätt för dom att förstå mig om dom inte vet.
Jag fick kommentaren från min kollega en gång...
-Ibland tror jag att du bara spelar dum... men du är nog inte det!

Jag har inte talat om det för någon... bara min man och min mamma vet om det... och nu ni smile.gif
pejori
CITAT (blomkronan @ 28-06-2009, 11:13) *
Ja det har jag hört att kungen ska vara dysletriker, /..../
DET är problemet och pinsamt för dom står och råstirrar på pappret när jag skriver fel!

Prinsen är inte så dålig han heller... tummenupp.gif

Handskrivna papper visar jag aldrig för någon... giggle.gif
Det är mycket kladd på dom, då jag när jag har bråttom, vänder på p.b.d och g crying.gif

CITAT (blomkronan @ 28-06-2009, 11:24) *
Till saken hör att jag inte sagt till någon på jobbet att jag har det här problemet, och det kanske är ett problem isäg... det är ju inte lätt för dom att förstå mig om dom inte vet.
Jag fick kommentaren från min kollega en gång...
-Ibland tror jag att du bara spelar dum... men du är nog inte det!

Jag har inte talat om det för någon... bara min man och min mamma vet om det... och nu ni smile.gif

Du ska genast tala om för dina arbetskamrater och chefer att du har problem. ranting.gif
Tror dom får sig en tankeställare och behandlar dig bättre. trostar.gif
Säg som det är," Jag är ordblind, inte dum" smiley_small_hug.gif
blomkronan
CITAT (pejori @ 28-06-2009, 11:14) *
Det är lika vanligt med sifferblindhet, som med ordblindhet... tummenupp.gif
Jag är kass på ord och stavning, men en djäkel på siffror.. giggle.gif
Som så många andra, lärde jag med att memorera ord och stavning, för läsa dom gick inte... -cry-.gif
Övning ger färdighet sägs det och det stämmer.
Så man kan träna upp mycket genom att traggla och traggla om och om igen, när det gäller ord och stavning.
siffror är värre att träna, då dom inte har en given plats. blush.gif

thanks.gif så klart... har inte tänkt på det att siffror har ju ingen given plats, att träna in ett ord hur det ska stavas går ju lätt, det är bara att skriva ordet flera gånger tills det sitter... samma med ett telefonnummer som har en bestämd kombination... men när det rabblas siffror blandar jag ihop dom totalt smile.gif och det gör dom hela dagarna på jobbet, det pratas modellbetäckningar kors och tvärs hela dagarna crying.gif

Jag får ta mera tid till att traggla... smile.gif

CITAT (pejori @ 28-06-2009, 11:26) *
vänder på p.b.d och g crying.gif

samma här...

CITAT
Du ska genast tala om för dina arbetskamrater och chefer att du har problem. ranting.gif
Tror dom får sig en tankeställare och behandlar dig bättre. trostar.gif
Säg som det är," Jag är ordblind, inte dum" smiley_small_hug.gif

Ja, det ska jag göra på måndag tummenupp.gif har faktiskt inte vågat innan men nu känner jag att jag vågar efter allt stöd från er alla smiley_small_hug.gif
blomkronan
Det här hitta jag på en sida på nätet... Här.

Om du kan svara Ja på 4 eller fler av följande påståenden så kan du/ditt barn ha dyslexi och du kan då gå vidare med att försöka få en diagnos.

VUXNA
* Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
* Har du svårt att stava rätt?
* Har du svårt att skilja på höger och vänster?
* Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
* Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
* Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
* Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
* Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
* När du ska säga ett långt ord, har du svårt att få alla ljud i rätt ordning?
* Blir det ofta fel när du skriver datum?

BARN
* Har ditt barn svårt att läsa högt?
* Har ditt barn svårt att skriva av från tavlan i ett klassrum?
* Har ditt barn svårt att följa en längre instruktion?
* Hoppar ditt barn över ord eller rader när det läser?
* Finns det någon annan familjemedlem som har svårt att läs-och skrivsvårigheter?
* Har ditt barn svårt att räkna baklänges från 100 till 0?
* Har ditt barn svårt att läsa och/eller stava?
* Blandar ditt barn ofta ihop bokstaven b och d?
* Har ditt barn svårt att skilja på höger och vänster?
* Tycker ditt barn att det är jobbigt att gå till skolan och/eller upplever misslyckanden om och om igen?

Jag svarar JA på alla frågor!!! blush.gif (även som barn)

Ni som INTE är ordblinda... hur många JA får ni??? Så man vet om "testen" är riktig...
mamamaggan
Får nej på alla frågor , mina barn har heller inga problem.
Christoffer
Jag har inte dyslexi, men jag tror att många har problem att förstå saker som de inte själva
har. Själv har jag kronisk värk, och många som inte har det, förstår inte att man inte orkar
lika mycket som alla andra, och hänvisar till när de själva haft värk.

Folk som är bra på att organisera kan inte förstå de som inte kan, folk som inte är alkoholister
kan ha svårt för de som har ett missbruk, och så vidare.

Många har otroligt svårt att förstå att jag inte gillar fotboll, men själv har jag s
svårt att förstå att folk inte kan gilla växter biggrin.gif
blomkronan
CITAT (Christoffer @ 28-06-2009, 13:16) *
Jag har inte dyslexi, men jag tror att många har problem att förstå saker som de inte själva
har. Själv har jag kronisk värk, och många som inte har det, förstår inte att man inte orkar
lika mycket som alla andra, och hänvisar till när de själva haft värk.

Folk som är bra på att organisera kan inte förstå de som inte kan, folk som inte är alkoholister
kan ha svårt för de som har ett missbruk, och så vidare.

Många har otroligt svårt att förstå att jag inte gillar fotboll, men själv har jag s
svårt att förstå att folk inte kan gilla växter biggrin.gif

yes.gif Så sant... så sant smile.gif jag kan heller inte förstå varför inte alla gillar växter giggle.gif

Men den här texten då... förstår ni den?

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet...

hitta denna text på en sida ... och det är så jag skriver... när jag har brottom blush.gif kanske inte alla ord som i texten här... men vissa ord blir så rolleyes.gif

CITAT (mamamaggan @ 28-06-2009, 13:15) *
Får nej på alla frågor , mina barn har heller inga problem.

tummenupp.gif tack för du svara...
Att räkna baklänges har jag förstås inga problem med så ett nej får jag ihop...
niklas828
Jag har däremot dyskalkyli, men det finns det ju miniräknare till, men att t.ex plugga nåt kul ämne är ju lönlöst.
blomkronan
CITAT (niklas828 @ 28-06-2009, 14:18) *
Jag har däremot dyskalkyli, men det finns det ju miniräknare till, men att t.ex plugga nåt kul ämne är ju lönlöst.

Jag var tvungen att slå upp vad dyskalkyli var... hade inte hört talats om det ordet innan. Som tur va så finns det miniräknare smile.gif lika så som stavningskontrollen smile.gif Vi klarar oss bra ändå...

Plugga är lönlöst??? nej det är det väll inte... vill man lära sig något kan det få ta sin tid bara...

"ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara längre tid" smile.gif
niklas828
Nja, jag har försökt att få Komvux att ge mig lite dispans från matten, men det vill dom inte, dyskalkyli är inte lika känt som dyslexi så det tas inte på lika stort allvar än.

Jag struntade i hela gymnasiet för att jag inte fixade matten överhuvudtaget, jag trodde att det berodde på att jag var kass/lat/dum men sedan i vuxen ålder då jag fick det utrett, visade det sig inte alls vara jätteovanligt, jag låg visst på mellanstadienivå i matte ansåg dom.
Eva-Helene
På "fråge-listan" kan jag svara nej på alla.

Min pappa, min bror, mina barns fader och min äldste son är/var dyslektiker. På dom frågorna blir det "ja" på de flesta för förut nämnda personer.

Och, som tidigare sagts, man är inte dum bara för att man är dyslektiker! Däremot tycker jag mig märka att dyslektiker är lite intelligentare vad gäller att hitta lösningar på praktiska problem. Har så att säga lättare för att "tänka utanför ramarna".
Red Top
Jag svarar ja på en av frågorna utan att ha vare sig dyslexi eller dyskalkyli. Jag kan nämligen inte skilja på höger och vänster.

Ett problem jag vet att jag delar med många. Även om de flesta inte vill erkänna det. Jag har ett knep jag måste ta till om någon t ex frågar efter vägen. Jag knyter händerna och känner då vilken hand som är vänster.

Har hela mitt liv försökt träna, men det är omöjligt att lära sig. Man och barn har dock inga svårigheter med att skilja höger och vänster åt, men har lättare dyslexi.

En forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att dyslektiker har lättare för logiskt tänkande. Dyslektiker tänker mer logiskt

Gotta dig åt det och lyssna inte på människor, som inte vet vad de pratar om. Ett handikapp är absolut inte något att skämmas för.
pejori
Höger och vänster ja... crying.gif
Var nog i runda slängar, runt trettio med moms, innan jag kom på ett knep. crazy.gif
Jag tragglade med mig själv, "kom ihåg vad du skriver med" (i mitt fall vänster) så är den sidan alltid vänster.
Hälsar gör man med höger...
tog en dag, med hjälp av barn som frågade höger-vänster om vartannat. bravo.gif
Numera kan jag, med en nanosekunds fördröjning. yahoo.gif
Sussie F-Flower
Heej Mari! smiley_small_hug.gif
Oavsett om du skulle vara dyslektiker eller inte så är du väldigt duktig på att förmedla vad du tänker och menar, tycker jag.
Jag uppfattar det som att du skriver det du tänker och att "bilden" av vad du menar blir så tydlig och bra i alla lägen tummenupp.gif tack vare att du gör just så.

Stavfel är vi väl många som gör... whistling.gif

(Jag tycker också att du ska säga till på jobbet så att du inte får prestationsångest...)

kompiskram.gif kompiskram.gif kompiskram.gif
blomkronan
CITAT (niklas828 @ 28-06-2009, 15:09) *
Nja, jag har försökt att få Komvux att ge mig lite dispans från matten, men det vill dom inte, dyskalkyli är inte lika känt som dyslexi så det tas inte på lika stort allvar än.

Jag struntade i hela gymnasiet för att jag inte fixade matten överhuvudtaget, jag trodde att det berodde på att jag var kass/lat/dum men sedan i vuxen ålder då jag fick det utrett, visade det sig inte alls vara jätteovanligt, jag låg visst på mellanstadienivå i matte ansåg dom.

Ja det är ju klart! ska man gå en linje och läsa alla ämnen på en gång så blir det svårt... men om du tar och läser ett ämne i taget... det kanske finns enstaka kurser du kan ta smile.gif

Jag gick heller inte i gymnasium jag insåg att det inte skulle gå! Jag sökte in på ett konstskola för jag var så kreativ när det gällde skapa med händerna, både att måla och skulptera. Men det var artonårsgräns!! Det hade min syo-konsulent missat!! då hon leta fram den linjen till mig...

CITAT
En forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att dyslektiker har lättare för logiskt tänkande. Dyslektiker tänker mer logiskt
Där håller jag med till fullo smile.gif Jag har en förmåga som inte andra har yes.gif
Där har jag tänkt ibland... va är dom dumma eller!!! Det är ju bara att göra så! När andra inte förstår hur man ska göra... Men jag har på senare tid förstått att jag har den förmågan och andra har den inte...

I Midsomras prata jag med min svåger... han ville bygga en sån bänk ni vet... med bord och två bänkar som sitter i hop (brukar finnas på offentliga platser)
-Men jag behöver en ritning sa han confused.gif ritning! VA det är ju bara att bygga sa jag!

CITAT
Höger och vänster ja...

giggle.gif Jag glömmer aldrig när jag skulle ta körkort. Körskoleläraren blev tokig på mig angry.gif Sa han sväng höger svängde jag vänster, sa han sväng vänster så svängde jag höger blush.gif Men varför är inte höger vänster och vänster höger... då skulle det vara såååå mycket lättare flirting.gif
Fyra gånger gjorde jag skrivningen... den femte gången bad jag om att få det muntligt, då gick det smile.gif

Ni har verkligen hjälpt mig att få tillbaka självförtroendet thanks.gif Jag har länge gått och funderat på vad kan jag göra... jag har försökt dölja mitt problem så länge nu... Imorgon ska jag förklara för mina kollegor hur det är... tyngden från mina axlar kommer släppa biggrin.gif
Farbror Blå
Vad man bör betänka är att dyslektiker är att betrakta som handikappade insom sitt område, inte bara "lite svårt att skriva". Dyslexi kan innebära mycket mer.

1.Tänk dej att du har svårt att få begrepp om bokstäverna när du skriver. Inte svårt alls, många har svårt att stava.

2. Tänk dej att du, eftersom du har svårt att koppla ords betydelse med useendet(stavningen) på ordet logiskt tror att ordet mil är längre än ordet kilometer.
Orden här har ingen betydelse som bokstavskombinationer, utan är bara ljud.

3. Tänk dej att du kan få svårt med det hörda språket. Många dyslektiker hör inte ljuden, som många dumma lärare skrikit eller tjatat på elever.. "jamen hööör du inte att.." vid språkinlärning.
Dyslektiker kan ha svårt med främmande språk.

4. Tänk dej att korsord, tankeproblem, rebusar mm inte har någon som helst glädje hos dej, eftersom du inte kan förstå vad det handlar om.

5. Tänk dej att du inte kan se Hollywoodfilmer, eftersom du inte behärskar engelska, eller hinner läsa texten..
En dyslektiker kan få väldigt begränsade begreppsvärld på det viset.

Detta är, som sagt, inte på något vis kopplat till intellektet, utan till det inlärda, liksom man kan lära sej spela gitarr bättre eller sämre.

Dyslexi kan vara ett svårt handikapp för många, eftersom det nog fortfarande anses som himla "konstigt" att inte behärska läs- och skrivkonsten och därför kan bli något man skäms för att avslöja.
Egentligen skitkorkat, då vi får nysvenska till landet som beskrivs som analfabeter, utan att någon skulle tänka tanken dum, fast problemen har samma yttring.
pejori
Det fanns för en massa år sedan en bok, som hette "Hoppande bokstäver"... tummenupp.gif
Den beskrev precis hur det var och det är så det är...Dom hoppar åt sidan, precis när man nästan sett vad det står.

Den innehöll olika berättelser, från både kungen och andra kända dyslektiker.
(Einstein var också dyslektiker)
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 28-06-2009, 23:04) *
Heej Mari! smiley_small_hug.gif
Oavsett om du skulle vara dyslektiker eller inte så är du väldigt duktig på att förmedla vad du tänker och menar, tycker jag.
Jag uppfattar det som att du skriver det du tänker och att "bilden" av vad du menar blir så tydlig och bra i alla lägen tummenupp.gif tack vare att du gör just så.

Stavfel är vi väl många som gör... whistling.gif

(Jag tycker också att du ska säga till på jobbet så att du inte får prestationsångest...)

kompiskram.gif kompiskram.gif kompiskram.gif

kompiskram.gif kompiskram.gif kompiskram.gif smile.gif
blomkronan
CITAT (Farbror Blå @ 28-06-2009, 23:24) *
Vad man bör betänka är att dyslektiker är att betrakta som handikappade insom sitt område, inte bara "lite svårt att skriva". Dyslexi kan innebära mycket mer.

1.Tänk dej att du har svårt att få begrepp om bokstäverna när du skriver. Inte svårt alls, många har svårt att stava.

2. Tänk dej att du, eftersom du har svårt att koppla ords betydelse med useendet(stavningen) på ordet logiskt tror att ordet mil är längre än ordet kilometer.
Orden här har ingen betydelse som bokstavskombinationer, utan är bara ljud.

3. Tänk dej att du kan få svårt med det hörda språket. Många dyslektiker hör inte ljuden, som många dumma lärare skrikit eller tjatat på elever.. "jamen hööör du inte att.." vid språkinlärning.
Dyslektiker kan ha svårt med främmande språk.

4. Tänk dej att korsord, tankeproblem, rebusar mm inte har någon som helst glädje hos dej, eftersom du inte kan förstå vad det handlar om.

5. Tänk dej att du inte kan se Hollywoodfilmer, eftersom du inte behärskar engelska, eller hinner läsa texten..
En dyslektiker kan få väldigt begränsade begreppsvärld på det viset.

Detta är, som sagt, inte på något vis kopplat till intellektet, utan till det inlärda, liksom man kan lära sej spela gitarr bättre eller sämre.

Dyslexi kan vara ett svårt handikapp för många, eftersom det nog fortfarande anses som himla "konstigt" att inte behärska läs- och skrivkonsten och därför kan bli något man skäms för att avslöja.
Egentligen skitkorkat, då vi får nysvenska till landet som beskrivs som analfabeter, utan att någon skulle tänka tanken dum, fast problemen har samma yttring.

Jag var tvungen att läsa din text många gånger...

1. Stava har många svårt med dyslektiker eller inte... blush.gif Det är hur hjärnan arbetar som är det jobbiga! att inte få i hop bokstäverna rätt!!! Att dom hoppar! Det går inte att förklara på annat sätt! Men dom hoppar inte... dom hamnar fel! i meingen.

2. Jag förstår vad du menar... Men En mil är 10.000 meter och en kilometer är 1000 meter smile.gif. Det har jag ju lärt mig smile.gif Det är svårt att förklara... Men egentligen så är det fel att säga ordblind!! För ordblinda lär sig att läsa efter bilder... ett ord är en bild! Du ser väll på samma sätt tror jag... Du behöver inte läsa ordet "Välkommen" Du vet när du ser ordet/bilden vad det betyder så om det står "vällkomen" så läser du samma sak smile.gif

4. Rebusar har jag aldrig haft problem med... det är logiskt tänkande... rebusar är lätta att förstå smile.gif Korsord är något man lär sig om man är intresserad no.gif inte jag wink.gif

5. Som liten hade jag svårt att hinna med... men som vuxen har jag inga problem! Att följa texten på tv.
Att förstå engelska är inga problem... men att läsa crying.gif Jag skulle säkert kunna lära mig... om jag tog mig tid! Men idag har jag inte tid... jag är i trädgården istället smile.gif

Jag tror att ni som inte har dyslexi tror att det stora hela handlar om att inte kunna stava... det svåra är att inte få in!!!!! informationen i hjärnan... korttidsminnet är rubbat så man behöver höra samma sak många gånger ibland innan det sitter... ser jag informationen i skrift är det inga problem då kan jag läsa texten många gånger... men i tal... då du säger en sak EN gång... då blir det knepigt. Hej jag heter Pelle.... för att jag ska minnas ditt namn så måste jag "stava" det i min hjärna först.... MEN det handlar bara om när det gäller specifika ord!!! Att hålla ett vanligt samtal är ju inga problem slap.gif jag minns ju vad du har sagt och vad vi pratar om!!!!!! Jag är ju inte DUM!!!! Det handlar om specifika ord... men om ett ord faller ur meningen så förstår man ju innebörden... som när du talar i en mobiltelefon med dålig teckning, du kan ju förstå ändå...

Myosotis
Du är INTE dum!!! smiley_small_hug.gif Du har fått dåligt självförtroende när det gäller orden och det är inte så konstigt. Många upplever det som lättare att läsa när de lägger en blå folie över texten, har du testat det? Man har rätt till hjälp, t.ex. när man tar körkort. Det går att träna upp sig också har jag förstått. Men framförallt: Berätta för din omgivning! Det är inte ditt fel, det är inget att skämmas för, du är inte dum. Jag tror att det kommer att bli lättare sen. Om folk inte vet så mycket om dyslexi kan du kanske berätta för dem. Och så kan du ha i bakhuvudet att du antagligen är smartare än de. wink.gif
Jag var ihop med en dyslektiker en gång och det var tydligt att det var självförtroendet det var fel på. Vid ett tillfälle skulle flera personer skriva under ett födelsedagskort med sina namn, det ska ju gärna se lite snyggt ut så att namnen är jämnt fördelade ungefär. Sambon blev irriterad, typ "det fattar du väl att jag inte klarar av" tills jag förklarade att det var som en tavla, det ska vara ett snyggt helhetsintryck; och då lossnade det! Om man inte tänker på det som ord utan som symboler eller färgklickar så går det att fördela dem konstnärligt, men bara tanken på att det är såna där hemska ord som består av en massa otäcka bokstäver blockerade hela den konstnärliga förmågan!

CITAT (blomkronan @ 28-06-2009, 11:58) *
VUXNA
* Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
* Har du svårt att stava rätt?
* Har du svårt att skilja på höger och vänster?
* Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
* Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
* Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
* Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
* Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
* När du ska säga ett långt ord, har du svårt att få alla ljud i rätt ordning?
* Blir det ofta fel när du skriver datum?

Ni som INTE är ordblinda... hur många JA får ni??? Så man vet om "testen" är riktig...

Jag är inte ordblind och allt det där är lätt för mig - utom höger och vänster! Inte som någon beskrev, att jag skulle svänga vänster om någon sa höger. Det är inga problem. Men att vrida saker! Skiftnycklar, skruvmejslar, kapsyler, nycklar och vattenkranar gör precis som de vill. Ena dagen är det år ena hållet och nästa dag åt andra. Att de aldrig kan bestämma sig... whist.gif
andersen
Tror att många av oss, som har problem att bokstäverna bråkar men en,ej har samma problem, jag har tex inga problem att skilja på höger eller vänster, matten tror jag att jag inte är sämre en genomsnittet,därimot att läsa en text i en stressad situation klarar jag inte av=förstår inte innehållet. Men att sätta upp "stolpar" och hålla tal till många personer fungerar mycket bra har talat till tusentals människor på möten utan något problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon