Planterade tre klematis av sorten Hagley Hybrid förra året. De vissnade ner helt under vintern och jag trodde de var döda. Till min glädje kom de dock alla upp till våren och har nu glatt klättrat uppför trådstaketet de står vid. Senast igår var jag ute och tittade till dem och de verkade må utmärkt. Var så glad att se att de börjar knoppa sig. Nu på morgonen upptäcker jag till min förskräckelse att en av dem slokar och de ganska rejält. Nu blir jag jätteorolig att de ska ha fått vissnesjuka som jag hört så mycket från en vän om som förlorade alla sina klematis. Hur vet jag vad som är fel och vad kan jag göra? Det borde inte vara brist på vatten då jag vattnat varje dag nu i solvärmen, men samtidigt står de i gassande sol stora delar av dagen. Vad gör jag?
Finn Klematis
28-06-2009, 09:24
CITAT (cbe @ 28-06-2009, 08:22)

Planterade tre klematis av sorten Hagley Hybrid förra året. De vissnade ner helt under vintern och jag trodde de var döda. Till min glädje kom de dock alla upp till våren och har nu glatt klättrat uppför trådstaketet de står vid. Senast igår var jag ute och tittade till dem och de verkade må utmärkt. Var så glad att se att de börjar knoppa sig. Nu på morgonen upptäcker jag till min förskräckelse att en av dem slokar och de ganska rejält. Nu blir jag jätteorolig att de ska ha fått vissnesjuka som jag hört så mycket från en vän om som förlorade alla sina klematis. Hur vet jag vad som är fel och vad kan jag göra? Det borde inte vara brist på vatten då jag vattnat varje dag nu i solvärmen, men samtidigt står de i gassande sol stora delar av dagen. Vad gör jag?

Hej!
Hagley Hybrid är en utmärkt klematis som det inte brukar vara några problem med.
Klipp bort dom slokande rankorna. Vattna ordentligt när Du vattnar, låt det torka ut
mellan vattningarna. Hur gjorde Du när Du planterade, särade Du ordentligt på rötterna?
Klippgrupp 3.
Mvh.
Finn
CITAT (Finn Klematis @ 28-06-2009, 10:24)

Hej!
Hagley Hybrid är en utmärkt klematis som det inte brukar vara några problem med.
Klipp bort dom slokande rankorna. Vattna ordentligt när Du vattnar, låt det torka ut
mellan vattningarna. Hur gjorde Du när Du planterade, särade Du ordentligt på rötterna?
Klippgrupp 3.
Mvh.
Finn
Tack för svaret.
Första gången jag planterade klematis, men jag försökte följa beskrivningarna och särade på rötterna. Det som förvånar mig är att det är den klematisen som verkade ha klarat vintern bäst och som växt starkast som nu slokar. Det är egentligen inte hela plantan utan två stänglar av fyra som ser hängiga ut. De andra två ser pigga ut. Kan den ha växt för kraftigt?
Finn Klematis
28-06-2009, 12:21
CITAT (cbe @ 28-06-2009, 10:43)

Tack för svaret.
Första gången jag planterade klematis, men jag försökte följa beskrivningarna och särade på rötterna. Det som förvånar mig är att det är den klematisen som verkade ha klarat vintern bäst och som växt starkast som nu slokar. Det är egentligen inte hela plantan utan två stänglar av fyra som ser hängiga ut. De andra två ser pigga ut. Kan den ha växt för kraftigt?
Hej!
Ja !
Finn
Jag försöker hitta en tråd som beskriver mitt problem, ser ut som om jag hittat en. Jag får samma problem med vissa av mina klematisar, en vanlig jackmanii heter den väl, som jag haft i tre år, som dör ner helt varje år, växer tillsig, sedan som i år börjar hänga och vissnar ner. Vad gör man? Klipper ner den när den tar fart och växer? En multiblue har gjort samma sak, den har nu gett upp. Vad gör jag för att förbättra oddsen??
Gunilla T
15-07-2009, 09:27
Jag håller på att ledsna på Clematis just pga att de så ofta vissnar ner. Det verkar drabba de storblommiga sorterna mera. De växer för snabbt och rotsystemet kan inte försörja plantan, det går väldigt fort. Man ser det först i toppen på ett nytt skott och innan kvällen är hela rankan nervissnad.
Det enda jag vet är att klippa ner dem de första åren och inte låta dem växa upp och blomma.
Oftast, men inte alltid kommer de igen - jag har haft clematis som varit borta i två säsonger och sedan kommit tillbaka så ta inte bort plantorna utan avvakta några år.
Finn Klematis
15-07-2009, 10:02
Hej!
Problemet börjar i regel vid planteringen. För liten planteringsgrop, roten säras inte
och plantan klippes inte tillbaka.
Ni som har problem. Prova nästa vår med att klippa tillbaka plantan.
När rankorna blir ca. 1 m. klipp ca.40 cm. över marken, när dom sen åter blir
ca. 1 m. klipp dom ca. 50 cm. över marken.
Mvh.
Finn
Ps. Var noga vid nyplantering.
Ps 2. Storblommiga är känsligare än småblommiga, klippgrupp 2 är känsligast.
Okey, tack för svar! Nej roten särades inte, det vet jag säkert.. Men jag följde alla andra råd jag fick, med grus närmast stammen och gräv ner djupt. Är det en ide att klippa ner den nu? Vilken tur att du finns.. Jag har en klematis som ska ner i jorden nu, den ska rötterna säras på.
Myosotis
17-07-2009, 09:09
Säg att det inte är vissnesjukan min clematis har fått!!

Jag vet inte vad sorten heter. Den blommar, har blivit väldigt stor och fin och har aldrig haft några problem. Skugga vid fötterna. Har haft den i ca. 6-7 år. Nu helt plötsligt vissnar några knoppar/grenspetsar. Vad kan det bero på?
Gunilla T
17-07-2009, 09:13
Ja, det är sådär dom gör, den dör inte men klipp bort rankan som vissnar ner..om det går.
Myosotis
17-07-2009, 09:20
Tack för snabbt svar! Ska klippa bort rankorna då. Hoppas det inte är fler som vissnar. Skönt att höra att den inte kommer att dö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.