M i Mälardalen (zon 2)
28-06-2009, 07:26
Hej!
Kan penséer sticklingsföröka sig mellan åren eller vara fleråriga?
Förra sommaren tömde jag min låda med penséer i ett blivande stenparti i juli månad. I år har jag jättemånga fina penséer på platsen. En del är tydligt fröförökade (annan färg och började blomma sent). Andra är jag övertygade om är från samma planta från förra året. De blommade tidigt och antingen är det exakt den gamla plantan eller så är det en stickling av den.
När jag tömde blomlådorna kom mycket jord över plantorna och det är som om de "gamla stjälkarna" bildat nya plantor.
Jag vill gärna försöka spara dessa plantor till nästa år och funderar på hur jag skall upprepa det jag gjorde av misstag förra året, så...
Kan penséer sticklingsföröka sig eller vara fleråriga?
Irene_L
28-06-2009, 07:33
Jag har flera penséer som kommer tillbaks år efter år. Antingen så har dom blivit perenna eller frösått sig själva...jag är inte säker på vilken. Men dom ser precis ut som dom gjorde året innan. Så nu för tiden kastar jag aldrig överblommande penséer utan sätter ut dom i trädgården!
Penséer är hybrider mellan ett antal olika arter, både perenna och annuella. Exakt hur långlivad en viss pensé är beror nog på exakt vilka arter som ingår i mixen, men man kan nog över lag anse dem som kortlivade perenner.
Lady Hamilton
28-06-2009, 08:37
Jag kan inte svara på om det är plantorna som överlevt eller om det enbart är fröförökade. Själv vet jag att man kan spara plantor från ena året till det andra (övervintarar ute) Det står ju ofta att Penseér är 2-åriga. Men de flesta köper nya plantor varje år. Och om man tar frön från sina plantor så blir resultatet nästa år "blandat" Alltså en del plantorn blir som moderplantan och resten blir nya färg kobinationer. Detta beror på att många sorter är s.k. F1-hybrider De har speciella färg egenskaper som inte med säkerhet nedärvs till fröna som bildas. Så vill man ha en speciell sort/färg så är det säkrast att köpa en fröpåse
M i Mälardalen (zon 2)
03-07-2009, 20:38
Tack för svar!
Jag har beslutat att tömma mina nya lådor med pensér (i annan färg) över dessa "gamla" penser så får jag se vad som händer. Om de gamla blir kvar eller de nya kanske kommer igen eller om jag får nya färgkombinationer.
Margareta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.