Hej alla.
Jag har bara en liten fråga ang att sätta sticklingar.
Behöver man sätta sticklingarna under plast eller kan de stå "öppet" utan plasten?
(Tycker de ser ut att bli alldeles för tätt när de sitter en plastpåse runt krukan).
De bästa för sticklingarna är väl att sätta in dom i ett växthus?
Mvh Udde
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2009, 07:57
Det bör vara runt 100% luftfuktighet till sticklingen för bladen avdunstar annars en massa vatten och växten har inga rötter att suga upp nytt vatten med = du behöver plast över för att hålla den typen av luftfuktighet. Även i växthus har man plast runt sticklingarna, vi bygger upp ett plasttält i växthuset när vi ska ta en hel del krukväxtsticklingar. Tänk dock på att sticklingar inte ska placeras i gassande sol. När sticklingen börjar rota sig kan man gradvis vänja den vid torrare luft genom att göra fler och fler hål i plastpåsen.
Tack så mycket för ditt svar.
rosennosen
05-07-2009, 15:28
Jag har med stor framgång använt litet akvarium - med eller utan undervärme ( ex-vis ovanför värmeelement).
Där kan jag ha lite vatten i botten och reglera hur vått/högt/lågt krukorna ska stå med hjälp av lecakulor. Man kan oxo ha belysning den mörka årstiden. Akvariet köpte jag på loppis. . .
Meriona
05-07-2009, 18:02
Jag har aldrig plast runt mina sticklingar, det funkar hur bra som helst ändå.
guldfisk
10-07-2009, 08:15
Jag har aldrig använt plast över heller. Jag prövade nån gång, men det var så fult och jag märkte ingen skillnad. Jag använder såjord och vattnar mycket i början, men i övrigt gör jag inget speciellt. Jag har framför allt tagit sticklingar från pelargoner, men även en fuchsia håller på att ta sig riktigt bra, trots att jag råkade bryta av den allra längst ner!
freddie
10-07-2009, 09:25
Plast eller inte plast måtte väl ändå bero på vad det är för typ av stickling. Vissa är lättare och andra är hart när omöjliga att få att rota sig. Värme är viktigt också. Egen erfarenhet./ f
Jag håller med freddie om att det beror på vad för växt man ska föröka. När man rotar suckulenter t.ex. ska man inte använda någon påse e.d. Till vanliga växter är det alltid säkrare att använda påse, speciellt om det är en art som kan ta lång tid att rota.
Ett tips är att använda tomma godisburkar med lock som man kan få gratis i en del affärer. De använder jag till att rota sticklingar och till att så i.
Erika i Sandviken
10-07-2009, 13:09
Det går också utmärkt att klippa botten av en pet-flaska,då kan du ta av eller ha korken på som du vill.Vill du öka fuktigheten har du korken kvar.
Hibiskussticklinngar rotar jag numera alltid i akvarium med lågenergi lysrörsramp ovanför.
Annars är det kruka i plast påse som gäller,men då är det ändå noga med x-tra belysing.
Pellisarna som jag tar som sticklingar har jag i påse ca2v sen får dom komma ut.
Alexander-VG-zon3
10-07-2009, 13:36
har aldrig använt plastpåse heller eller nåt likande, och mina sticklingar placerar jag i väst eller östfönster (en del i söder och en del enbart under lysrör) funkar jätte bra hos mig, men man får ju också kolla på va det är man ska sticklingföröka lika så en del vill ha fuktig och andra vill torka ut i jorden även som stickling. en del känsliga kräver säkert plastpåse eller ett miniväxthus och ev total skugga. medan andra rotar sig lätt utan plastpåse i fullsol.
jag tar bara sticklingen och sätter den i en kruka med undervärme om det är plantor som inte är så kräsna. annars så man kan plasta in lite runt om stammen också för att få hörgre luftfuktigthet och inte ha på för mycket ljus i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.