Hur mycket plats tar ädelsyrener och trädgårdshibiskus då de är fullvuxna?
Hannele
21-10-2003, 18:09
I England, i Skåne, i Norrland? På mitt torra berg?
Sånt bestämmer jag själv, jag tycker om att plantera tätt i grupper.
Jag skulle
stamma upp ädelsyrenen och plantera hortensian under.
Hannele
21-10-2003, 18:21
Hortensia blir 1-2 meter hög, fin i Skåne, med idegrans- och buxboms'teater':

Syrenhortensia,
Hortensia paniculata 'Grandiflora' blir 2-3 meter hög och lika bred.
Månskenshortensia,
Hortensia paniculata 'Praecox' är lika stor.
Oj, det skall vara i skåne i sandjord norr om lund. Du menar göra som träd? Vi skall sätta i ett hörn av trädgården och vill skymma ett plankhörn.
Jag har ju Hortension som jag inte vill ha i det landet. Går det att flytta, då skulle jag ju kunna sätta de framför syrenen kanske?
Hannele
21-10-2003, 20:08
Trädgårdshortensia,
Hortensia macrophylla, är bara 0,8-1,2 m hög.
Hortensia kan du läsa om här:
http://www.odla.nu/arkiv/mv_juli03.shtml Syren kan man ha som träd, ta bort de nedersta grenarna.
pejahren
21-10-2003, 20:36
Kan jag få fråga: hur mycket skall en Hortensia klippas ner på hösten? Vi planterade en i fjol, och efter råd från affären klippte vi den starkt ner på hösten. Den kom i och för sig fint i år, men det bidde inga blommor! Bara en massa gröna blad.
Hannele
21-10-2003, 21:23
Nyplanterat behöver du inte klippa alls. På våren kan man klippa ner 2/3 av kraftiga ettårsskott.
Vidjehortensia, Hortensia hydrangea, kan skäras ner vart 6:e år ungefär.
Syrenhortensia, , Hortensia paniculata, skär man bort gamla sidogrenar ibland.
När syrenhortensian vuxit till drygt 1 meter, kan man på våren klippa bort årets
växt och lämna kvar en av förra årets knoppar för att få större blomklasar
Trädgårdshortensia, Hortensia macrophylla, kan man beskära bort gamla grenar med blommor.
Tack för snabba svar.
Men om jag nu tänkt sätta 2-3 syrener i hörnet och flytta dit mina hortensior(har 4 st) hur stort skall jag göra landet?
Skall hortensiorna flyttas nu eller tll våren?
Tack för alla svar, tyvärr är jag lite novis i trädgården, men villig att lära
Tack för snabba svar.
Men om jag nu tänkt sätta 2-3 syrener i hörnet och flytta dit mina hortensior(har 4 st) hur stort skall jag göra landet?
Skall hortensiorna flyttas nu eller tll våren?
Tack för alla svar, tyvärr är jag lite novis i trädgården, men villig att lära
kerstin z5-6
22-10-2003, 20:34
Var det inte trädgårdshibiscus du frågade om ?? Den blommar sent , vill ha det varmt och gott i söderläge -Syrenen kan nog skydda den en del-Däremot dricker och äter syrenen en del ..så du får tänka på x tra vatten o gödning i så fall
Den växer mera långsmalt och högt -tar massor av år innan det blir nån bredd på dem