niklas828
28-06-2009, 13:29
Jag både tecknar och målar extremt mycket och har ett stort intresse för all möjlig kreation.
Nu på senare har jag funderat på att hugga in en "runa", i min egna stil, på något ställe i naturen där det känns ganska omöjligt att det någon gång kommer bli bortsprängt pga t.ex husbyggnader.
Men vilket är det bästa verktyget att använda?
Huggorm
28-06-2009, 14:54
Handslägga och huggmejsel typ denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=142586Men var beredd på att markägaren hugger in medelanden i skalpen på dig om dom upptäcker dig...
niklas828
28-06-2009, 15:18
Ahaa! här ska minsann dekoreras.
Äh vad är en bula mot ett evigt avtryck?
Gör det på egen mark eller med tillstånd, inte i ett reservat eller på annans mark, tack. Det är illa nog med alla idioter som spraymålar tags på varenda klipphäll och flyttblock och runsten runt stockholm som det är. Seriöst. Död åt klotter i natursköna och kulturellt värdefulla miljöer.
niklas828
28-06-2009, 15:39
jag avskyr ochså klotter, men detta handlar ju om att hålla liv i riktigt gammal svensk kultur och tradition.
Skulle inte du tycka det vore kul om en gammal släkting skrev ett meddelande till dig för 500år sedan?
CITAT (niklas828 @ 28-06-2009, 16:39)

Skulle inte du tycka det vore kul om en gammal släkting skrev ett meddelande till dig för 500år sedan?
Visst, men idag är det bara klotter och skadegörelse om det inte görs på egen mark och/eller med tillstånd. Jag skulle bli mycket upprörd om jag såg nån hacka in "kilroy was here" på en fin isräfflad häll vid, säg, Svenska Högarna, eller intill Tanums hällristningar.
Huggorm
28-06-2009, 18:04
Tänk när alla klottrare inser att deras verk inte kan raderas om dom huggits in i betongen
CITAT (Huggorm @ 28-06-2009, 19:04)

Tänk när alla klottrare inser att deras verk inte kan raderas om dom huggits in i betongen

För mycket jobb, som tur är. Att repa allt tillgängligt glas med diamantring och smeta färg på varenda tillgänglig yta är nog ungefär max vad de orkar och klarar.
Det är dessutom nästan lika svårt att få bort vissa färger från betong och sten som om de hade hackat in sina tags.
niklas828
29-06-2009, 09:29
Det är väl bara att spackla?
Spackel är nog billigare än klottersanering ska du se.
gladepetter
29-06-2009, 10:12
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bexells_talande_stenarLite utanför Varberg...han skrev in sig i historien...
niklas828
29-06-2009, 15:14
Det där såg spännande ut, något sånt där skulle man gjort!
Gossen Ruda
29-06-2009, 21:22
CITAT (niklas828 @ 29-06-2009, 16:14)

Det där såg spännande ut, något sånt där skulle man gjort!
Jo, man han hade tillstånd.
Monica B
29-06-2009, 21:33
Jag tror minsann att ni kommit lite från ämnet.
För att hugga i sten så använder man mycket riktigt en mejsel samt en hammare, slägga är lite väl klumpigt att använda för att slå på mejseln. Släggan är bra om man skall slå av större bitar från ett stenblock men inte om man skall slå på mejsel. Jag säger hammare, men du får inte använda din vanliga hammare för detta ändamål. Det finns speciella geologhammare som är av specialstål som är hårdare än det stål som finns i våra vanliga hammare. Våra vanliga hammare går bra att slå in spik med osv men inte att slå mot en stålmejsel som skall hugga ner i sten. Stålet är alldeles för mjukt och det lossnar ofta små flisor från hammaren som flyger med en väldig fart. Om du skall hugga i sten så se också till att du använder skyddsglasögon, det är absolut inte skönt att få små stenflisor (eller om du inte följer mitt råd med geologhammare, stålflisor) i ögonen, tro mig jag vet.
[attachment=37253:Signatur.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.