Full version: Första gyllenbäret
Åsa, mälardalen zon 2
Nu är första mogna gyllenbäret plockat och uppätet, det går fort nu när värmen slagit till, jag sådde dock även tidigare iår (sista veckan i mars istället för första veckan i april) så det kanske är normalt att jag har kunnat skörda ett moget bär några dagar tidigare än vad jag brukar kunna göra.
Malin_MeL
mina har inte ens blivit ärt-stora sad.gif
det är första gången som jag odlar gyllenbär så jag är lite spänd.
Micke_B
Roligt!

Jag har lite blommor på gång också...det är första gången jag provar, hur stor skörd blir det på en planta? och får man bär kontinuerligt under hela sommaren?

/Micke
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig mätt upp hur mycket man får från en planta men jag gissar 0,5-1 liter de sätter ju bär kontinuerligt ända fram till frosten och i mitt kallväxthus brukar det innebära att de sätter bär till framåt okt-nov.
Carro på Långslätten
Jag fick otroligt mycket bär ifjol. Barnen åt sig less och jag med, till sist gjorde vi marmelad och den blev god och passade bra till tyngre ostar typ gorgonzola men sen blev jag gravid och kunde inte äta sån ost så nu blev den inte uppäten. Räkna med minst några liter / buske i växthus.
April
Hur ser jag när bären är mogna att plockas?

Mina har blivit ganska stora men är fortfarande gröna. Vissa har liksom börjat "krypa ur" "skalet".
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är gyllenbär (ibland ligger det fel fröer i påsen) så trillar frukterna till marken då de är klara (men de blir bara godare ifall man låter dem ligga några dagar och mogna ännu mer), växten kallas även markkörsbär.

April
OK, tack. Vet du varför bäret kryper ur skalet? Gör dom alltid det innan bäret mognar. Alltså bäret kryper ur det där prassliga höljet (som inte blivit prassligt än) =D wink.gif

Mina ser ut som det du visar på bilden, så det är nog gyllenbär jag har.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror de blir så när det inte har blivit helt rätt vid pollineringen de flesta av de bären som får sånt utseende tycker jag ofta aldrig blir något att skörda.
malikarne
April,
Min erfarenhet är att det beror på att den torkat ut vid något tillfälle. Jag missade en vattning och plötsligt kröp många bär ur skalen och en del blad vissnade direkt ner. Physalisen kräver som jag förstår det konstant full tillgång på vatten (hellre lite för mycket än för lite) och min korta erfarenhet är att den är mer känslig för vattenbrist än t.ex. tomat. Har för mig att det är en regnskogsväxt och gillar därför också hög luftfuktighet
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbär kommer från nordamerika tror du tänker på kapkrusbär som kommer från sydamerika när du pratar om regnskog, de är visserligen släkt men ändå annorlunda själv håller jag mina åt det torrare hållet i växthuset, tycker de får lika mycket gråmögel som tomat ifall man har det för blött och fuktigt. (inga av mina plantor har bär som kryper ur skalet i år och jag har inte vattnat speciellt ofta i markbädden där de står).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon