Hej Trädgårdsvänner! Finns någon som vet hur Rudbeckia,Black Beauty ser ut, har letat på Odla. nu arkiv, hittade många andra men inte denna. Kan den vara ettårig? Kanske är ni många som haft den i era rabatter. Tacksam för ev. svar! KAJSA
Jag har inte haft den själv men den såg häftig ut!
Lotta i Gbg
08-12-2002, 21:47
Rudbeckia 'Black Beauty' köper man som knölar och planterar på våren. De är fleråriga. Här får du en bild på min:
Kajsa
08-12-2002, 21:57
HEJ igen!
Tusen tack, så snabbt det gick. Den ska köpas till våren,en dramatisk skönhet ser jag. Blir vacker i perennarabatten. Tack än en gång! KAJSA
Berith
08-12-2002, 22:26
Menade ju naturligtvis knöl...
Lotta! Hur behandlar man den på vintern? Ska den upp?
Cilla
09-12-2002, 18:38
Hur får ni rudbeckiorna att trivas? Jag satte en mängd i våras, visserligen i kraftigt sandblandad jord som måste blivit mycket torr i somras, men att närapå ingen kom upp var lite underligt. Kanske kommer blomman andra året?
Cilla
Lotta i Gbg
09-12-2002, 23:22
Black Beauty har jag behandlat som en vanlig perenn. Den blommade både första och andra sommaren. Hoppas den kommer igen i sommar. Vanlig höstrudbeckia (Rudbeckia laciniata) tar nästan över och blommar gärna. Jag har en fuktig tomt, ingen sand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.