Boja
Har köpt en hundtandslilja, undrar nu hur jag ska gå till väga för att sätta den och sköta om den. Hälsningar Boja
P.S. Måste man ta in pampasgräs? wink.gif
Ti bee
Jag tror inte att man behöver ta in pampasgräs, men för allt i världen klipp inte ner det nu på hösten. Vi köpte pampasgräs som var nedklippt av plantskolan, det dödde alltihop och sedan dröjde det alltför länge innan jag fattade varför det dött, så det var knappast någon vits att klaga då. Gräset ruttnar lätt om man klipper det på hösten eftersom stråna är ihåliga och vatten kan leta sig ned.
Hundtandsliljan vet jag inte, men Impecta har såråd på nätet, kanske där kan finnas något? smile.gif
Alpiner i Halmstad
Hundtandsliljor med fläckiga blad mår bra av en torr vila under sommaren.
Hundtandsliljor med helgröna blad bör däremot inte ligga torra. Den odlaren som gav oss dessa distinkta råd använde orden FÅR DÄREMOT INTE.
Jag misstänker att Du har köpt knöl som mer liknar en seg råtta än en hundtand. Jag tror knappast att Du får upp någon hundtandslilja till våren om Du inte hör av Dig innan tjälen blir för djup. Vi kan nog hitta någon knöl mellan rötterna.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
jaha ja det är därför den aldrig blir nåt bra av de vingummiliknande knölar jag har köpt sad.gif ...de tål inte torka alltså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon