coffie78
28-06-2009, 19:50
Hej
Har en pool på ca 5 kubik. I denna har vi haft en klordoserare med veckoklor.
Har nu börjat tömma ut vattnet i gräset och på buskar och träd.
Vad tror ni, är det nån fara med kloret?
Mvh
Jag vet inte exakt hur farligt det är med klor i vatten som hälls ut på gräsmatta, buskar och träd, men jag kan knappast tro att det är bra. Min mor hade en granne som gjorde så här, skillnaden var att allt hans poolvatten hällde han ut på hennes tomt. Sedan gjorde han samma sak med sin septictank, tömde den rätt ut på hennes tomt, resultatet var att hon fick enorma mängder med nässlor. Vatten måste ta vägen någonstans, och är det inte väldigt långt till granne så hamnar det där och det kan göra stor skada. Om det gör skada på din tomt är det ditt problem och blir det skador på annans tomt/hus/träd/buskar så är det ditt problem. Ett jordprov avgör var vattnet kommer ifrån. Poolvatten skall vad jag vet, alltid tömmas i sluten tank.
Kolla med miljönämnden i din kommun. Klor är ett gift, men hur pass starkt det är i en pool vet inte jag. Spontant tycker jag nog ändå att det inte verkar så lämpligt att hälla det över växtligheten.
coffie78
29-06-2009, 02:00
Nä det känns inte helt rätt. Får ta och mäta klorhalten och se hur pass mycket klor det är.
Vet ju att solen "äter" klor så den får stå utan poolskydd några dar.
Tack för er tid
Förra året var det en större läcka i en plaskedamm i en av malmös parker. Strax efter började ett pilträd se mycket ledset ut. Det blev inget "bevisat" men fläckar på plattorna runt poolen visade att poolvattnet hade runnit mot just detta trädet.
Slutsats - häll inte ut klorerat vatten i trädgården...
//Ciczi
JonniWalker
10-07-2010, 10:06
Skulle vara intressant att veta om någon hittat ett svar på detta. Jag antar att de gäller i första hand de uppblåsbara poolerna, kan man tömma de på gräsmattan?
Det är inga stora mängder klor i dem, och det borde brytas ned snabbt, men det bryts väl ned till koksalt? Är den koncentrationen (1liter per 5000 liter?) något att bry sig om?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.