[attachment=37118:Bild_652.jpg]
Hej!
Vi hoppas på massor med tips angånde vår ganska igenväxta damm.
Vår damm är cirka 30x30meter och igenomsnitt 120cm djup.Som djupast är den 180 cm. Botten är av lera7gyttja, tror vi. Dammen har fungerat som en branddamm för området vi bor i. Numera släcker de med kommunalt vatten.
Det finns inga fiskar i dammen. Ifjol satte vi i fem små gräskarpar. Av dessa fem har vi sett en som dött, resten har vi inte sett röken av. det verkar dock gott om annat liv, så som salamandrar, grodor och andra insekter.
Vad vi vet så finns det inget flöde till eller ifrån dammen.
Vi skulle i första hand vilja få bort det som ser ut att växa på ytan. Detta har vi försökt att dra upp för hand med lie. Detta verkar vara ett evighetsprojekt!
I dagarna så har vi grävt en intill liggande damm. I syftet att få lite fart på vattnet. Från den stora till den lilla dammen pumpas nu vatten med hjälp av en Superflow 18000. Vattnet rinner sedan tillbaks via en dukklädd liten bäck. den lilla dammen är cirka 4x7m och som max 70cm djup.
Vi har gjort denna damm inledningsvis i ett arbete som vi förstår kommer vara stort. Vi tycker det är roligt med vatten i trädgården men vi kan berätta att dammens budget måste hållas hårt eftersom vi även håller på att renovera stora delar av boningshuset.
Nu till mina frågor.
vad kan vi göra för att få vattnet bättre? Få bort växter på ytan? Vad är nästa steg med reningsdammen?
Vilket projekt!
Min spontana tanke är grävmaskin!
Jag tror det måste till något sådant för att få upp rötter och lerdyn för att reducera den starka tillväxten. Vill ni se fiskarna så kanske man ska lägga lite sand på botten så att dylagret inte blir så tjockt. Då får du även bort slammet som ger grumligt vatten.
Ser fram emot uppdateringar
Hej igen!
Vill puffa lite på tråden jag startade.
Undrar också vilken växt det är på bilden och hur vi lättast blir av med den från dammen.
I övrigt för ni gärna läsa mer om damm projekt och hus på bloggen,
http://saleby.blogg.se[attachment=37675:Bild_754.jpg][attachment=37675:Bild_754.jpg]
Hej!
Verkar som ni inte har problem med att vattnet försvinner utan att ha plast eller betong i botten? Så enkelt och praktiskt. Bara att gratulera.
Om ni kör med grävskopa så kanske ni riskerar att botten blir förstörd så vattnet rinner bort?
På bilden verkar det vara mycket alger? Lösningsförslag: ge vattnet skugga med hjälp av näckrosor.
Den kanske är övergödd? Lösning: ta bort så mycket döda växter som möjligt
Jag skulle inte skaffa filter och sånt som liknar konstgjord andning. En damm ska kunna vara i balans utan konstgjorda hjälpmedel.
Hoppas jag blir korrigerad om jag har fel.
Det är gäddnate ni har i dammen. En växt som snabbt tar över om inget annat växer där. Det ni absolut behöver, är bra filtrerande växter och växter som kan skugga vattenytan, så inte trådalgerna kan ta över så mycket, som de gjort nu.
VAr inne på bloggen och kikade. Kan ju nämna att L. inte bara är dyra. Det är inte alltid de har kunnig personal heller. Att sätta filter i en sån damm??????? Du måste skoja! Jag tror inte ens att det finns så stora filter!
Det du skulle kunna göra för att hjälpa biotoperna på traven, är att slänga i en stor bal med halm. Råghalm är bäst, men det fungerar med annan halm också.
Så snart ni börja gräva om botten, kommer gäddnaten att dra sig tillbaka. Den gillar inte klart vatten. Om du skickar PM till mig, så kan du få några tel.nr. till entreprenörer som duktiga till rätt priser, på dammgrävning. (I våra trakter) Det finns en inte så långt ifrån er.
Sen är det växter som gäller. Här omkring vet jag tyvärr inte så många som är duktiga på växter, mer än möjligen Zoo Fritid på Framnäs då. Rätt pris på vattenväxter har Öbergs i VArnhem, men de har tyvärr bara bra kvalitet i början av säsongen. Samma problem där... dåligt kunnig personal...