Jag har under flera år köpt diverse rosor till mitt torp (zon 4 ska det vara men börjar undra om det LOKALT kan vara annan zon...?? Snön ligger alltid kvar längst på våran tomt). Har försökt välja rosor som ska vara lite tuffa, men anser mig inte ha lyckats med... mycket..
I vintras dog 3 Jaques Cartier och en modern rabattros av okänt slag. Alla hade funnits i 3-4 år och de täcktes precis som föregående vintrar.
Planterade 10 The Fairy förra året och 7 stycken dog i vintras.
Överlevt några år det har Mme ball, Madame Legras de st Germain och Rosa Alba maxima.
Men det är inga yviga vackra buskar vi pratar om här, utan halvpinniga grejjer... Trots lätt beskärning på våren. Rosa alba maximan är ca 90 cm hög och ser trist ut!!
Alla rosor står i mycket sol. Jag gödslar på våren (kogödsel). En och annan gödselvattning under sommaren.
Varför har jag inte yviga, glada rosor som i trädgårdsböckerna???!?!

Förra året köpte jag en Venusta Pendula (ger inte upp sååå lätt

Det har förvisso kommit en del grenar och nu har den knoppar, men den kanske är max en meter hög. Hade förväntat mig lite mer av denna ros men det kanske kommer!?
Antingen är jag en usel "ros-mamma" och får ge upp helt, eller (hoppas på det...

Alla mina rosor är inköpta på Handelsträdgårdar där jag varit nöjd med övriga växt-inköp.
Tror att jag får ta ett kliv tillbaka, och börja med "idiotsäkra rosor". Som klarar typ zon VI eller nåt... Kanske fungerar det inte bra att ha rosor på ett landställe, trots att vi är där nästan varje helg maj-september?
Tips, någon???