Virriz
Har en "låg" rosperiod just nu...

Jag har under flera år köpt diverse rosor till mitt torp (zon 4 ska det vara men börjar undra om det LOKALT kan vara annan zon...?? Snön ligger alltid kvar längst på våran tomt). Har försökt välja rosor som ska vara lite tuffa, men anser mig inte ha lyckats med... mycket..

I vintras dog 3 Jaques Cartier och en modern rabattros av okänt slag. Alla hade funnits i 3-4 år och de täcktes precis som föregående vintrar.
Planterade 10 The Fairy förra året och 7 stycken dog i vintras.

Överlevt några år det har Mme ball, Madame Legras de st Germain och Rosa Alba maxima.
Men det är inga yviga vackra buskar vi pratar om här, utan halvpinniga grejjer... Trots lätt beskärning på våren. Rosa alba maximan är ca 90 cm hög och ser trist ut!!
Alla rosor står i mycket sol. Jag gödslar på våren (kogödsel). En och annan gödselvattning under sommaren.

Varför har jag inte yviga, glada rosor som i trädgårdsböckerna???!?! sad.gif

Förra året köpte jag en Venusta Pendula (ger inte upp sååå lätt biggrin.gif ) för jag ville ha en stoooor klätterros på en rosenbåge.
Det har förvisso kommit en del grenar och nu har den knoppar, men den kanske är max en meter hög. Hade förväntat mig lite mer av denna ros men det kanske kommer!?

Antingen är jag en usel "ros-mamma" och får ge upp helt, eller (hoppas på det... biggrin.gif ) så är det jorden/tomtens läge/något annat som det beror på... rolleyes.gif

Alla mina rosor är inköpta på Handelsträdgårdar där jag varit nöjd med övriga växt-inköp.

Tror att jag får ta ett kliv tillbaka, och börja med "idiotsäkra rosor". Som klarar typ zon VI eller nåt... Kanske fungerar det inte bra att ha rosor på ett landställe, trots att vi är där nästan varje helg maj-september?
Tips, någon???
Kajsa
Ingen annan än du känner din trädgård, är den kall så är den. Jag har en iskall framsida här så jag vet hur det kan bråka med för klena rosor. Ibland tror jag man har kallstråk på en del ställen i trädgården. Satsa på tuffa rosor som klarar zon 5 -6 inom gruppen Kanada rosor finns många du kan ha, rugosa, pimpineller, alba rosor, gallica mm, det finns många även för kalla zoner. Att det är ett sommarställe spelar väl ingen roll om du är där ständigt.
Ezereht
När jag läser om dina rosor kunde det där varit min trädgård.. just de rosor du skriver tagit stryk märker jag är på gränsen här, dom kräver lite omvårdnad.
Jag har zon 5. Mitt tips till dig är att kolla in kanadarosorna. Plantera några sådana och se hur det går. Dom har klarat sig otroligt bra här och är jättevackra.
Virriz
Tack för tipsen, nu ska jag testa Kanadarosor biggrin.gif !!!

Man VILL INTE ge upp rosorna!!!

Och som sagt, det tar ju lite tid att lära känna sin trädgård. Som tydligen är kall fast jag inte vet varför... Vi har höga häckar runt om som hindrar blåst, så blåsig är den i alla fall inte, alltid nåt biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
+Buskrosor vill ofta ha rejält med vatten tidigt på våren så att de kommer igång ordentligt + man brukar inte behöva beskära dem alls de första 5åren eller så mer än att ta bort sånt som är dött/sjukt/skadat. +Det tar ju några år att få stora rosor även bland de som är mera tåliga. Min Nevada var liten i flera år sedan satte den fart och nu är den större än äppelträdet.

+Viktigt för dig är ju också att inte ge någon gödning efter midsommar, dåligt avmognade rosor övervintrar ju sämre. +Hålla öppen jord runt buskarna.
Ezereht
Det kan vara sådant som högt stående grundvatten, bergsknalle under jorden som man inte ser, marken hårt packad eller lös och myraktig och att det är lite av en sänka etc etc, många anledningar till olika "varm och kallstråk".
Umeå är tex. zon 5, men jag tror det är lite varmare här än på visningsträdgården ut mot kusten, för tjälen går fortare här. I skelelfteå som är längre norrut är det klart varmare än i umeå stad, allting är lite fortare grönare där (eller så var det i alla fall förr). I byn där jag bodde norr om Luleå var det alltid varmare inne i byn i dalsänkan än "ute vid vattnet" 3km från byn där vårat hus låg, där var nått köldstråk uppe på kullen fast vi var skyddade av skog från själva vattnet.

Thé
Man måste ha tålamod också. Jag har en New Dawn som blommar, men den är inte mer än 60 cm hög. Den bara står där och blommar. Men varje år fylls jag av hopp och tänker att i år kommer den att växa. Och rätt vad det är gör den säkert det, precis som din Venusta Pendula. Åtminstone 3 år får man nog vänta och hoppas innan man ger upp.
Stiffe
Att rosorna har tagit stryk just denna vinter är inget du är ensam om. Den tycks ha varit tuff för rosor i större delen av landet. Framförallt tycks barkfläcksjuka ha grasserat.

Själv har jag (jag och jag, mina rosor förstås slap.gif) fortfarande grenar som dör pga barkfläcksjukan. Dessutom grasserar svartfläcksjuka och rosrost. Troligtvis för att det är och har varit blött och fuktigt hela säsongen så här långt. Dvs mkt bra svampodlingsförutsättningar.

Som nämnts här, det tar tid att få stora fluffiga rosbuskar. 3-5 år innan det börjar likna något är normalt. Men, om alla dina rosbuskar är sega och taniga efter 3 år, så bör du ta och undersöka marken noggrant, (har också redan nämnts). Ty om det är utanför Uppsala, zon 3-4, skyddande häckar och mkt sol, då tycker jag att det inte gärna kan vara något annat.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon