scrållan
28-06-2009, 22:03
Vattnade precis min rabatt.......... av mina dalior ( som kom ner lite sent i jorden) och tagetes är det nästan bara bladnerver kvar. Det ser rent ut sagt f.j***ligt ut. Hade hoppats på en fin rabatt i år men inte då. Har slagit i två år med knölklockor och äntligen sett nån vits med att göra nåt alls. Jag har kört helt utan bekämpnings medel och grävt och plockat men nu ger jag upp. Blad löss har jag bara använt grönsåpa på.
Är det det nån som vet vad som dödar dessa tvestjärtar?
CITAT (scrållan @ 28-06-2009, 23:03)

Vattnade precis min rabatt.......... av mina dalior ( som kom ner lite sent i jorden) och tagetes är det nästan bara bladnerver kvar. Det ser rent ut sagt f.j***ligt ut. Hade hoppats på en fin rabatt i år men inte då. Har slagit i två år med knölklockor och äntligen sett nån vits med att göra nåt alls. Jag har kört helt utan bekämpnings medel och grävt och plockat men nu ger jag upp. Blad löss har jag bara använt grönsåpa på.
Är det det nån som vet vad som dödar dessa tvestjärtar?
Välkommen hit till ODLA.
Myrr fungerar utmärkt på tvestjärtar.
Dom flyger sin kos direkt.
Sussie F-Flower
28-06-2009, 22:32
Instämmer med pejori!
Det finns flera olika Myrr. Jag föredrar Myrr C. (C står för cypermetrin vilket "slår ut" nervsystemen på 6 och 8benta kryp.)
Välkommen hit också!
Lottarotti
29-06-2009, 01:28
Så bin och humlor dör alltså också?
Varför kan effektiva metoder aldrig få vara enkla, fina och ofarliga?
För alla utom "de skyldiga" alltså?
Hm. Hade tänkt ha lite Myrr på mina dahlior på balkongen.
Är det giftigt för människor också? Om det kommer på mina grönsaker?
gladepetter
29-06-2009, 06:48
Vad ska man då ta sig till om man vill bli av med myror och tvestjärtar i växthuset MEN ha spindlarna kvar??
Förresten, spindlarna......är dom nyttiga eller skadedjur i växthuset?? Har fått för mig någonstans att dom enbart är nyttiga
gladepetter
29-06-2009, 12:43
Spindlar äter mest animalisk föda och är mycket nyttiga djur som älskar ohyran....
Om du har problem med bladlöss, varför vill du då bli av med tvestjärtarna? Gör de någon skada som är jämförbar med den bladlössen gör?
Har du grönsaker i närheten så vill du nog undvika att använda någon form av gift som sätter sig i systemet hos växterna i alla fall. Annars skall det gå bra. Men jag ser som sagt inte varför du vill ha bort tvestjärtarna. Om du har bladlöss kanske det är därför de trivs där och då är det ju bara positivt?
CITAT (Nauti @ 29-06-2009, 14:58)

Om du har problem med bladlöss, varför vill du då bli av med tvestjärtarna? Gör de någon skada som är jämförbar med den bladlössen gör?
Har du grönsaker i närheten så vill du nog undvika att använda någon form av gift som sätter sig i systemet hos växterna i alla fall. Annars skall det gå bra. Men jag ser som sagt inte varför du vill ha bort tvestjärtarna. Om du har bladlöss kanske det är därför de trivs där och då är det ju bara positivt?
Tyvärr äter tvestjärtar vegetariskt också, när det inte finns löss att leva på. Dessutom äter de rent ganska fort om de är några stycken!
Man kan göra tvestjärtsfällor som man tömmer. Tag en lerkruka som du fyller med färskt gräs. Ställ krukan upp och ner på på ett lerfat där det finns mycke tvestjärtar. Tidigt på morgnarna kan man sen tömma fällan på tvestjärtar och problemet minskar....
Avlivningen av tvestjärtarna: häll dem i kokande vatten eller häll dem i öppen eld.
Eller släpp ut dem långt från växthuset?
Det här receptet hittade jag förra året mot tvestjärtar...
Recept:
Koka upp 5 dl. vatten och häll i en 5-literskanna.
Häll i 2dl. grönsåpa.
Vänta tills det svalnat lite och häll sen i 2,5 dl. T-sprit.
Fyll sen upp hela kannan med kallt vatten.
Fyll i sprayflaska och spruta på!
Har ingen aning om vad som händer med övriga kryp...
CITAT (Ywonne @ 30-06-2009, 16:03)

Det här receptet hittade jag förra året mot tvestjärtar...
Recept:
Koka upp 5 dl. vatten och häll i en 5-literskanna.
Häll i 2dl. grönsåpa.
Vänta tills det svalnat lite och häll sen i 2,5 dl. T-sprit.
Fyll sen upp hela kannan med kallt vatten.
Fyll i sprayflaska och spruta på!
Har ingen aning om vad som händer med övriga kryp...
Samma recept som för löss, fast i större dos bara.
enmandel
03-08-2009, 14:49
Vi har varit bortresta i en vecka, och när jag öppnade frysen idag var den en stor tvestjärt i listen till frysen!
Livrädd som jag är så har jag nu spenderat 2 timmar till att stå på tå o fundera om hela lägenheten är full o hur jag ska göra då:S
Jag dödade den i alla fall tillslut! Hällde kokande vatten i en gammal ajax spray-flaska och sprayade på den.
DEN DOG! sprattlade som fasen och dog sedan.
Men... nu är det ju vatten under kylen, så nu kanske det är fullt där?
Hur stor är chansen att hela lägenheten är full av gömda tvestjärtar i alla vrår o kanter`?
scrållan
31-08-2009, 18:04
Hej hej!
Jo,jag tog mig till granngården och rekade vilka alternativ jag hade att bekämpa marodörerna (kemiskt). Men hittade ett medel som var godkänt för eko odling. Myrrnix, finmalet stenmjöl som retar "gallfeber" på bla tvestjärtar och myror. Jag tror det var det som gjorde susen för nu har jag en frodig rabatt med massor av dahlior och tagetes.
Vi har för övrigt massor av myror, båda svart och röda och efter ngr omgångar med myrrnix är de bara ett minne blott. Underbart!!!
Jga säger bara en sak......... MYRRNIX!! Ofarligt, står att den kan användas på diskbänkar. Finmalet stenmjöl som irriterar, vet ej om det dödar men försvinner gör dom.
Gossen Ruda
01-09-2009, 11:38
CITAT (scrållan @ 31-08-2009, 19:04)

Hej hej!
Jo,jag tog mig till granngården och rekade vilka alternativ jag hade att bekämpa marodörerna (kemiskt). Men hittade ett medel som var godkänt för eko odling. Myrrnix, finmalet stenmjöl som retar "gallfeber" på bla tvestjärtar och myror. Jag tror det var det som gjorde susen för nu har jag en frodig rabatt med massor av dahlior och tagetes.
Vi har för övrigt massor av myror, båda svart och röda och efter ngr omgångar med myrrnix är de bara ett minne blott. Underbart!!!
Jga säger bara en sak......... MYRRNIX!! Ofarligt, står att den kan användas på diskbänkar. Finmalet stenmjöl som irriterar, vet ej om det dödar men försvinner gör dom.
Jo, myrnix dödar insekter och vissa andra leddjur. Kitinhuden är inte vattentät så den är täckt av ett vaxlager. Det finmalda stenmjölet slipar bort vaxet så djuren torkar ut. Däremot funkar det inte på gråsuggor och andra kräftdjur, dom har inget vaxlager.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.