|
 Mary Rose och praktnäva. Rosbusken bak är Wild Edric.  Frühlingsduft, köpt förra våren och i år kom första blommorna, redan hög ca 2 m. Verkar klara lite sämre läge, inte full sol och grannens alla stora träd.  Frühlingsduft  Wild Edric, Austin ros, jag tror inte den blir större nu. Helt frisk rugosa, min älsklingsros alla kategorier !  Quadra, Kanadaros/klätterros, Explorer serien, ros från 1981. Fick ett svagt ex förra våren, men den har vuxit på bra i år, så det finns hopp. Mycket fin blomma.
octachoron
28-06-2009, 23:41
CITAT (Kajsa @ 29-06-2009, 00:16)  Wild Edric, Austin ros, jag tror inte den blir större nu. Helt frisk rugosa, min älsklingsros alla kategorier ! Hur hög är din 'Wild Edric'? Jag funderar på hur hög min egen kommer att bli och hur lång tid det tar. Den växer INTE så det knakar direkt...
Den är 1.60 - 1.70 hög och fyra år tror jag. Växer lite tufft där, stora träd bakom, skugga på eftermiddagen, men har sol ca 5 -6 tim på förmiddagen, har sandig jord. Ingen pjoskig ros, men jag vattnar en del vid torka.
Erika i Sandviken
29-06-2009, 07:44
Kajsa jag utökade beståndet i helgen med *J.P Conell *Champlain *Henry Kelsey *William Baffin *Marguerite Hilling *Isabella Rosselini till mitt blodröda land
samt en uppstammad Peace (rea på coop)
och en klematis vid namn Purpurea Plena Elegans samt en jätte vacker kritvit dubbel frilandshibiskus.
Så nu börjar jag få lite "tuffingar" jag med, just nu blommar flera av dem för fullt. [attachment=37140:Champlain.JPG] Champlain [attachment=37141:Morden_Sunrise.JPG] Morden Sunrise
[attachment=37142:Majestic.JPG] Majestic [attachment=37143:2009_06280055.JPG] Hot Chocolate som är krukad [attachment=37144:Vintage_Wine.JPG] Vintage Wine är bara några av alla som lever upp nu.
Morden Blush är jag väldigt förtjust i,urtjusig !
Härligt, du kommer inte bli missnöjd.
Pernilla & Lars
29-06-2009, 19:21
Dom här blommade ut i helgen hos mig Belle de Crezy [attachment=37225:Belle_de_Crezy__4_.JPG] Ghilene de Feligonde [attachment=37226:Ghilene_...onde__2_.JPG] Louise Odier [attachment=37227:Louise_Odier__3_.JPG] samt en liten sommarbukett [attachment=37228:Sommar_bukett__3_.JPG]
strandskatan
29-06-2009, 20:50
Bara njuter av era vackra bilder! Har varit på jakt efter BdC men gett upp, nu har jag inte längre plats för den. Någon klagade här en gång på att en del plantskolor inte har rossortimentet på nätet, men vad jag tycker är värre är när de har rossortimentet på nätet men när man kommer dit så finns den inte, och då menar jag inte att sorten tagit slut, utan att de inte tagit hem den över huvud taget (vilket hände när jag skulle köpa BdC). Gruff!
Pernilla & Lars
29-06-2009, 21:13
Jag köpte Belle de Crezy på nätet, jag hoppas att du kan finna en liten plats för den. Dels är den väldigt annorlunda i färg och så doftar den underbart, en goding helt enkelt. Jag köpte från Cedegren & Co och jag tror att dom fortfarande saluför den.
strandskatan
29-06-2009, 21:20
Ja, det var ju doften jag var ute efter, men ni vet kanske hur det är, man kan inte tåla sig och köper det som finns till hands i stället för det man planerat!
Kajsa. Fruhlingsduft planterad förra året och redan 2 meter hög. Imponerande. Du har ingen bild som visar hela busken? Skulle vara kul att se. Min är knappt över metern men den blommar vackert. Och vilken doft!
Den kan ha blivit så hög för den växer skuggigt med flera stora rosor framför som Hansaland, Wild Edric, och stora träd bakom, men enligt Rosbibeln ska den fixa sämre lägen och det har den bevisat. Den är ganska pinnig nertill men vacker uppe.
Strandskatan: Jag har många rotskott från mina BdC som jag inte vet var jag ska göra av... /S
Ezereht
10-07-2009, 05:17
Jag tycker mig ha sett många bilder på Frühlingssorterna där dom är pinniga nertill. Kanske dom är vackrast bakom något annat? Eller lutandes mot något. Blommorna är supervackra i alla fall.
Hur växer Quadra hos dig Kajsa? Jättelångsamt? Vet du hur hög den ska bli?
Monica B
10-07-2009, 10:52
Hallå Strandskatan. Fick du tag på Belle de Crezy? Den finns också på Raskarums Plantskola. Nu vet jag inte riktigt var du bor i Skåne men Raskarum är en rosenplantskola som har väldigt mycket spännande. Dom ligger strax öster om S:t Olof på Österlen. Dom har dessvärre ingen hemsida men man kan kontakta dom på tel nr 0414-60207 eller 070-5868529, eller e-post: rasplant@spray.se
[attachment=37897:Signatur.jpg]
Era underbara rosor har väl inte förstörts av allt störtregn som varit sista tiden? Det kanske inte har drabbat era trakter?
CITAT (Ezereht @ 10-07-2009, 06:17)  Jag tycker mig ha sett många bilder på Frühlingssorterna där dom är pinniga nertill. Kanske dom är vackrast bakom något annat? Eller lutandes mot något. Blommorna är supervackra i alla fall.
Hur växer Quadra hos dig Kajsa? Jättelångsamt? Vet du hur hög den ska bli? Quadra blir nog 2 - 3 m titta på Help me find, där finns ett fint ex. på bild. Min har tagit fart i år så jag är hoppfull, klätterrosor tar alltid några år på sig och jag fick ett litet ex.  CITAT (zissi @ 10-07-2009, 13:31)  Era underbara rosor har väl inte förstörts av allt störtregn som varit sista tiden? Det kanske inte har drabbat era trakter? Vi fick 40 mm regn igår men det blåser hårdare idag. Har varit ute och bundit upp Celestial och några klematis som börjat lägga sig ner. Första stora rosfloret är över så jag väntar på mina klematis nu som gör mig så glad.
Ezereht
10-07-2009, 15:41
En del rosor här har lagt sig platt. Det är dom som har lite vekare grenar. Tråkigt, jag undrar om dom reser sig igen när/om det någonsing blir soligt och varmt igen?
Jodå, de reser sig. Mer el mindre. Vill man inte att de ska lägga sig ner är det stöd som gäller. Här kommer nu Mme Plantier att stödas. Hon ligger som en plattfisk med alla blommorna i gräsmattan - i år igen.  Hade förhoppningen om att lager på lager av nedliggande grenar till slut skulle bygga upp henne, men icke. Det såg lovande ut tidigare i sommar, men så kom störtregnen och vips föll hon ihop som en suffle. Nu är hon en vit snödriva. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|