*Charlotta*
Hej!
Jag skulle gärna vilja köpa/göra en konstgjord sten för att dölja filtret och alla eldragningar som finns vid dammen.
Finns det någon som vet var man kan köpa sådan fusk-sten alt hur man kan göra en?

Lotta
Biggan_
Jag tror inte det blir snyggt med en konstgjord sten. Varför inte plantera något som döljer i stället?
*Charlotta*
Jo, jag har en del planterat som delvis döljer filtret men jag skulle även vilja skydda elen med något vattentätt för jag har bla timer till belysning som inte gillar att bli för fuktigt (är dock till utomhusbruk). Jag har sett färdiga elstolpar med en huv av stenliknande material som skulle kunna funka men det var väl dyrt tycker jag.
blomkronan
Kanske tillverka en själv av cement...
Bygg en låda av trä som rymmer timern och klä den med cement... i cementen kan du trycka ner stenar så det ser naturligt ut... En påse cement kostar ca 30-60 kr det är väll OK... det tar bara en del av din tid... att göra stenen!
Mony
Vilket bra tips! Jag har en trälåda för vinflaskor. Den kunde man ju ta och ställa på högkant och sen klä med stenar och cement....

Smälter in fint bland växterna.

Charlotta: Har du Hosta? De blir höga och döljer filter och slangar fint. Växer nästan för mycket ibland dock, hehe
MayaLisa
Jag tänker bygga mig en "typ dynlåda", men lite mindre, i tryck impregnerat, utan botten och lagom hög att även ha som bänk bredvid dammen...
MariaS
Jag snickrade ihop en liten stuga, där jag kan lyfta av taket. I "dörren" hängde jag sen en ute/inne-termometer så jag har koll på bottentemperaturen i dammen. Tillverkade t.o.m. en liten frälsarkrans, ifall ngn fisk behöver hjälp giggle.gif
Mony
CITAT (MariaS @ 30-06-2009, 22:43) *
Jag snickrade ihop en liten stuga, där jag kan lyfta av taket. I "dörren" hängde jag sen en ute/inne-termometer så jag har koll på bottentemperaturen i dammen. Tillverkade t.o.m. en liten frälsarkrans, ifall ngn fisk behöver hjälp giggle.gif

Låter fint! Har du ingen bild?
MariaS
CITAT (Mony @ 01-07-2009, 08:48) *
Låter fint! Har du ingen bild?

Finns i mina album
Mony
CITAT (MariaS @ 01-07-2009, 10:19) *
Finns i mina album

Oh, den var ju superfin! Och vilken stor och härlig damm du har! Är det flytande lampor i de tre kulorna bland näckrosorna? Är de lika vackra i verkligheten som de är på försäljarens försäljningsbild?
MariaS
CITAT (Mony @ 01-07-2009, 22:36) *
Oh, den var ju superfin! Och vilken stor och härlig damm du har! Är det flytande lampor i de tre kulorna bland näckrosorna? Är de lika vackra i verkligheten som de är på försäljarens försäljningsbild?

Kulorna är ännu snyggare live, särskilt på vintern när de lyser genom snön!

blush.gif Hrm, ja det blev ju en liten pöl... coolgleam.gif kan man säga... shy.gif Fick ju tag i gubbens nyinköpta grävmaskin.... whistling.gif sen är resten historia...
Mony
Lyser de alltid eller har du timer eller något? De kanske värmer ytan lite på vintern oxo så att isen får svårare att få fäste?
MariaS
CITAT (Mony @ 02-07-2009, 09:53) *
Lyser de alltid eller har du timer eller något? De kanske värmer ytan lite på vintern oxo så att isen får svårare att få fäste?

På sommaren går de på en timer, så effekten blir som bäst på natten. På vintern får de lysa dygnet runt. Den lilla värme de alstrar, håller isen öppen just där kloten ligger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon